Budowanie środowiska pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi
Ramowy program szkolenia
Czas: 2 dni
Cel edukacyjny
Głównym celem szkolenia „Budowanie środowiska pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi” jest zdobycie wiedzy i umiejętności na temat: identyfikowania wyzwań związanych z pracą osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi (w tym pracowników niepełnosprawnych – trwale lub czasowo, seniorów, kobiet w ciąży, matek karmiących itp.), jak również korzyści organizacyjnych związanych z zatrudnianiem takich osób, poznanie praktycznych aspektów wdrożenia zasad dostępności w firmie, w tym dostosowanie stanowisk i warunków pracy oraz umiejętne korzystanie z programów wspierających organizacje zatrudniające osoby ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi.
Podczas szkolenia rozwijane będą kompetencję zgodne z opisem kompetencji kadr w obszarze HR dot. „Budowanie środowiska pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi”.
Efekty uczenia się
- Rozpoznaje i rozumie znaczenie konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych dla polityki personalnej własnej firmy.
- Identyfikuje podstawowe formy wsparcia ze strony funduszy unijnych i krajowych w realizacji standardów dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi.
- Rozpoznaje różnorodne potrzeby pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi, w tym osób niepełnosprawnych (trwale lub czasowo), seniorów, kobiet w ciąży, matek karmiących itp.
- Prawidłowo opisuje wyzwania związane z pracą osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi, jak również korzyści organizacyjne związane z zatrudnianiem takich osób.
- Identyfikuje we własnej firmie zagrożenia sprzyjające dyskryminacji i ograniczające wdrożenie zasady równości szans dla osób z niepełnosprawnościami.
- Skutecznie wdraża w firmie zasady dostępności, w tym rozwiązania ukierunkowane na dostosowanie stanowisk i warunków pracy.
- Sprawnie identyfikuje i korzysta z programów wspierających organizacje zatrudniające osoby ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi.
- Adaptuje i wdraża w organizacji rozwiązania sprzyjające włączeniu pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi do zespołów.
- Projektuje rozwiązania ograniczające bariery (w tym architektoniczne, przestrzenne i sprzętowe) negatywnie wpływające na swobodę działania i dostępności.
- Koordynuje firmowe programy ukierunkowane na poprawę jakości życia (well-being) i przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi.
- Efektywnie identyfikuje i wykorzystuje nowe technologie ułatwiające pracę i czynne uczestnictwo osób z niepełnosprawnościami w codziennym życiu firmy.
- Aktywnie przekonuje do zatrudniania oraz odpowiedniego wykorzystania potencjału osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi.
- Buduje kulturę pracy opartą o pełne poszanowanie potrzeb pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi i ich integrację ze wszystkimi pracownikami.
Ramowy program usługi
1. Wprowadzenie do szkolenia
- Poziom postawy – uwrażliwienie na potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami.
- Poziom wiedzy – znajomość zasad języka inkluzywnego w opisie osób ze szczególnymi potrzebami, rozumienie zapisów Konwencji o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami, zrozumienie zagrożeń płynących z tolerancji na zachowania dyskryminacyjne, znajomość źródeł finansowania wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami.
- Poziom umiejętności – umiejętność odpowiedzi na potrzeby komunikacyjne, informacyjne oraz orientacji w przestrzeni osób ze szczególnymi potrzebami.
2. Osoby ze szczególnymi potrzebami
- Definicja osoby ze szczególnymi potrzebami.
- Określenie potrzeb osób mieszczących się w tej kategorii: osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, intelektualną, rodziców z dziećmi, osób starszych, kobiet w ciąży.
- Inne formy komunikacji: ACC, polski język migowy, tekst łatwy do czytania i rozumienia.
3. Zastosowanie technologii asystujących życiu codziennym
- Technologie asystujące dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
- Technologie asystujące dla osób z niepełnosprawnością ruchową.
- Test wiedzy z zakresu potrzeb i możliwych rozwiązań dedykowany osobom ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi.
1. Analiza SWOT zatrudniania osób ze szczególnymi potrzebami
- Stereotypy w postrzeganiu tej grupy osób a badania społeczne.
- Mocne strony pracowników wynikające z różnorodności grupy oraz przeciwskazania do pracy i czynniki zmniejszające efektywność pracy.
- Wartość zatrudnienia osób ze szczególnymi potrzebami, tworzenie programów zapobiegających wypaleniu zawodowemu i zawierających zasadę well-being.
2. Dopasowanie stanowiska i warunków pracy – szanse i zagrożenia
- Audyt stanowiska pracy osób z ze szczególnymi potrzebami pod kątem zatrudnienia.
- Audyt architektoniczny i komunikacyjno-informacyjny miejsca pracy i najbliższego otoczenia.
3. Współpraca z podmiotami specjalizującymi się w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnością
- Model zatrudniania wspomaganego jako najskuteczniejsza metoda wdrożenia na rynek otwarty osób z niepełnosprawnościami.
- Organizacje realizujące model zatrudnienia wspomaganego.
- Zadanie praktyczne – przygotowanie zaleceń dotyczących wdrożenia do pracy kliku nowych osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności do pracy.