Zarządzanie wiekiem
i współpracą międzypokoleniową

Ramowy program szkolenia

Czas: 3 dni

Cel programu

Głównym celem szkolenia „Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową” jest zdobycie wiedzy i umiejętności na temat: wykorzystania potencjału pracowników z różnych pokoleń, jak również możliwości wynikających z budowania zróżnicowanych wiekowo zespołów i całej organizacji; zapewnienia poszczególnym grupom wiekowym odpowiedniego wsparcia w pracy i rozwoju; budowania rozwiązań opartych o intermentoring oraz przeciwdziałania procesom związanym
z wypaleniem zawodowym.
Podczas szkolenia rozwijane będą kompetencję zgodne z Opisem kompetencji kadr w obszarze HR dot. „Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową”.

Efekty uczenia się

  • Opisuje znaczenie procesów demograficznych w Polsce i Europie związanych z takimi zjawiskami jak starzenie się społeczeństwa, zamiana pokoleń itp. dla funkcjonowania i rozwoju własnej firmy.
  • Identyfikuje jakiego rodzaju działania pozwalają na bardziej racjonalne efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach, dzięki uwzględnianiu potrzeb i możliwości pracowników w różnym wieku.
  • Przygotowuje charakterystykę pracowników z różnych grup wiekowych / pokoleń. Opisuje wpływ tych różnic na styl pracy i ewentualne nieporozumienia.
  • Identyfikuje regulacje i rozwiązania prawne sprzyjające zatrudnianiu osób starszych.
  • Adaptuje kampanie społeczne związane z wyrównywaniem szans pracy dla osób „50+”.
  • Identyfikuje potrzeby (w tym także zabezpieczenia zdrowotnego) różnych grup wiekowych pracowników.
  • Identyfikuje oczekiwania i aspiracje rozwojowe różnych grup wiekowych pracowników.
  • Ocenia i pozytywnie wykorzystuje potencjał różnych wiekowo grup pracowników.
  • Inicjuje i wspiera efektywną pracę zróżnicowanych wiekowo zespołów.
  • Buduje rozwiązania pozwalające na wymianę kompetencji i doświadczeń między pracownikami reprezentującymi różne pokolenia.
  • Wdraża rozwiązania ukierunkowane na zachowanie w firmie wiedzy, doświadczeń i kompetencji pracowników w wieku przedemerytalnym.
  • Wprowadza rozwiązania pozwalające włączyć pracowników z różnych pokoleń w zespoły pracownicze i w pełni wykorzystać ich potencjał.

Program

  1. Procesy demograficzne a rynek pracy
    • Procesy demograficzne w Polsce i Unii Europejskiej.
    • Starzenie się społeczeństw a funkcjonowanie w świecie VUCA.
    • Funkcjonowanie i rozwój firmy w sytuacji różnorodności pokoleniowej pracowników.
  2. Generacje pracowników na rynku pracy
    • BB
    • X
    • Y
    • Z
    • Alpha
  3. Różnice międzypokoleniowe – źródła i konsekwencje
    • Pokolenia Y i Z a starsze generacje – czym się różnią i dlaczego?
    • Wpływ nowoczesnych technologii na różnice międzypokoleniowe.
    • Kolejne generacje – badania i prognozy.
    • Potencjał przedstawicieli pokolenia Y i Z.
  4. Millenialsi – fakty i mity
    • Typy milenialsów – charakterystyka.
    • Potrzeby i motywatory milenialsów.
    • Rozwiązywanie problemów i sposoby komunikacji.
    • Najczęściej popełniane błędy i jak ich unikać.
  5. Porównanie pokoleń Y oraz Z
    • Podobieństwa i różnice między pokoleniami.
    • Motywowanie i budowanie lojalności.
    • Podejście do biznesu, przekonania.
    • Komunikacja szyta na miarę, czyli jak dany komunikat dostosować do generacji odbiorców?
  6. Pokolenie 50+
    • Sposoby aktywizacji zawodowej pokolenia 50%.
    • Sposoby wyrównywania szans.
  7. Czym są różnice międzypokoleniowe
    • Charakterystyka pokoleń BB, X, Y, Z i ich zachowań w biznesie.
    • Stereotypy na temat każdego z pokoleń – dużo mówią, generalizują, czy nie kłamią?
    • Koło różnorodności, czyli z czego wynikają różnice (wymiar kulturowy, organizacyjny, zewnętrzny, wewnętrzny).
    • Odmienne postrzeganie roli pracy w życiu.
    • Jak odróżnić etykietowanie utrudniające wzajemne zrozumienie i dialog vs. przydatny skrót myślowy?
    • Mix pokoleń – jak go wykorzystać w pracy?
  1. Źródła oporu we współpracy wśród pracowników z pokoleń BB, X, Y, Z
    • Najczęstsze przyczyny nieporozumień.
    • Brak wspólnej podstawy komunikowania się, wspólnego systemu wartości oraz wspólnej świadomości problemów.
    • Zarządzanie konfliktami pokoleniowymi.
    • Rozpoznawanie i rozwiązywanie ewentualnych konfliktów wynikających z różnic pokoleniowych, promowanie zrozumienia i akceptacji.
  2. Komunikacja i zrozumienie
    • Zasady budowania otwartego środowiska komunikacyjnego.
    • Jak wspierać wymianę informacji i zrozumienie różnic pokoleniowych przez pracowników.
  3. Utrudnienia w komunikacji między pokoleniami BB, X, Y, Z
    • Czego BB, X, Y, Z oczekują od komunikacji?
    • Blokady utrudniające porozumienie na płaszczyźnie myśli i zachowań.
    • Jak projektować i dostosować przekaz z uwzględnieniem różnic międzypokoleniowych?
    • Sytuacje trudne – asertywność w komunikacji.
  4. Komunikacja budująca zaufanie i zrozumienie w zespole
    • Techniki aktywnego słuchania (parafraza, klaryfikacja, podsumowania).
    • Rodzaje pytań (otwarte vs. zamknięte/ sugerujące vs. alternatywne; pytania wg modelu lejka).
    • Podstawowe kategorie wypowiedzi (ocena, interpretacja, badanie, rozumienie) – zwracanie uwagi na różne rodzaje komunikatów także w różnorodnych zespołach.
    • Asertywny styl komunikacji – otwarcie, z szacunkiem i z empatią.
  5. Jak współpracować, by lepiej rozumieć i wykorzystywać różnorodność w organizacji
    • Od różnorodności do integracji – jak słuchać, pytać i zauważać własne założenia.
    • Bezpieczne wyrażanie siebie – z czego składa się konstruktywna informacja zwrotna.
    • Zachowania włączające i integrujące w zespołach i organizacji.
    • Rozwiązywanie i wyjaśnianie konfliktów i nieporozumień.
    • Budowanie kultury pracy opartej o wzajemny szacunek, potencjał pracowników reprezentujących różne pokolenia.
  6. Komunikacja i działania pokoleń w pracy – styl pracy
    • Jak funkcjonują przedstawiciele pokoleń w pracy.
    • Preferencje – styl pracy a pokolenia:
    • motywatory
    • oczekiwania wobec przełożonego i pracodawcy
    • komunikacja i odbiór informacji
    • informacje zwrotne i przekaz oczekiwań
    • odpowiedzialność a lojalność
    • Potencjał różnych wiekowo grup pracowników i jego wykorzystanie.
    • Różnice międzypokoleniowe a styl pracy.
    • Oczekiwania wobec przełożonego
  1. Znaczenie Współpracy Międzypokoleniowej w Organizacji
    • Definicja i znaczenie współpracy międzypokoleniowej.
    • Analiza korzyści wynikających z różnorodności wiekowej w zespole.
    • Studium przypadków przedstawiające sukcesy organizacji w zarządzaniu różnorodnością wiekową.
  2. Budowanie Zespołów Zróżnicowanych Wiekowo
    • Strategie rekrutacyjne uwzględniające różnice wiekowe.
    • Tworzenie zespołów złożonych z pracowników różnych pokoleń.
    • Wprowadzanie praktyk wspierających integrację i współpracę.
  3. Wspieranie Poszczególnych Grup Wiekowych
    • Rozpoznawanie specyficznych potrzeb różnych grup wiekowych.
    • Tworzenie programów rozwojowych dostosowanych do różnych etapów kariery.
    • Budowanie systemów wsparcia dla pracowników na różnych etapach życia zawodowego.
  4. Wsparcie w Pracy i Rozwoju Pracowników z Różnych Pokoleń
    • Programy mentoringowe i coachingowe dla różnych grup wiekowych.
    • Znaczenie elastycznych planów kariery.
    • Przykłady organizacji skutecznie wspierających rozwój pracowników z różnych pokoleń.
  5. Zasady Intermentoringu w Organizacji
    • Definicja intermentoringu i jego rola w zarządzaniu wiekiem.
    • Implementacja programów intermentoringowych.
    • Korzyści dla zarówno młodszych, jak i starszych pracowników.
  6. Równowaga pomiędzy doświadczeniem a świeżym spojrzeniem
    • Wykorzystywanie różnorodności perspektyw i umiejętności w projektach, aby osiągnąć lepsze wyniki.
    • Organizowanie programów mentoringu, w których doświadczeni pracownicy mogą dzielić się wiedzą i doświadczeniem z młodszymi kolegami.
  7. Przeciwdziałające Wypaleniu Zawodowemu
    • Rozpoznawanie objawów wypalenia zawodowego.
    • Strategie prewencji i wsparcia dla pracowników narażonych na wypalenie.
    • Budowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej zdrowiu psychicznemu i równowadze życia zawodowego.
  8. Ocena Efektywności Programów Współpracy Międzypokoleniowej
    • Narzędzia do oceny efektywności działań związanych z zarządzaniem wiekiem.
    • Doskonalenie programów w oparciu o feedback.
    • Przykłady organizacji osiągających sukces w zarządzaniu wiekiem i współpracy międzypokoleniowej.

Chcesz wiedzieć więcej? Zostaw swoje dane,
a my skontaktujemy się z Tobą!