Zarządzanie zmianą
Efekty szkolenia
- Zrozumienie procesu zmiany w organizacji, w tym czynników wpływających na jej powodzenie oraz typowych reakcji ludzi na zmiany
- Umiejętność identyfikacji i analizy potrzeb zmian – Uczestnicy będą potrafili identyfikować potrzeby zmian w organizacji, analizować ich przyczyny oraz konsekwencje, co pozwoli im lepiej przygotować się do procesu zmiany
- Rozwinięcie umiejętności planowania i wdrażania zmian, określać cele, strategię oraz kroki niezbędne do osiągnięcia sukcesu w procesie zmiany
- Zdobycie umiejętności zarządzania oporem wobec zmian, identyfikować przyczyny oporu, angażować interesariuszy oraz stosować techniki zmniejszania oporu
- Opanowanie technik monitorowania i oceny zmian oraz wprowadzania ewentualnych korekt, co pozwoli Uczestnikom zapewnić pomyślne zakończenie procesu zmiany
Program szkolenia
1. Wprowadzenie do zarządzania zmianą
- Definicja i znaczenie zarządzania zmianą w kontekście administracji publicznej
- Rola lidera zmiany w procesie transformacji organizacyjnej
- Różne reakcje na zmianę – analiza
- Rola lidera w przeprowadzeniu zespołu przez zmianę
2. Analiza potrzeb zmian
- Techniki identyfikacji potrzeb zmian w organizacji, analiza przyczyn i konsekwencji zmian
- Analiza środowiska wewnętrznego i zewnętrznego
- Identyfikacja czynników sprzyjających i utrudniających zmianę
3. Planowanie zmian
- Określanie celów i wskaźników zmiany, harmonogramu i zasobów, budowanie planu zmiany
- Wybór strategii zmiany i planowanie działań
4. Wdrażanie zmian
- Angażowanie interesariuszy i wsparcia we wdrażaniu zmiany
- Skuteczne komunikacja zmiany
- Monitorowanie postępów wdrażania, zarządzanie ryzykiem
5. Zarządzanie oporem wobec zmian
- Identyfikacja przyczyn oporu
- Stosowanie technik zmniejszania oporu
- Inspirowanie innych w proces zmiany
6. Monitorowanie i ocena zmian
- Techniki monitorowania postępów w procesie zmiany
- Ocena skuteczności zmian, wprowadzanie korekt