Dysfunkcje pracy zespołowej, czyli jak budować zaangażowane zespoły?
Celem szkolenia jest uświadomienie Uczestnikom, że w dzisiejszych czasach, charakteryzujących się wszechobecną informacją i błyskawicznymi zmianami, praca zespołowa pozostaje jedynym źródłem trwałej przewagi konkurencyjnej, która w znacznej mierze jest niewykorzystywana. Gdy mówimy o pomaganiu ludziom w osiąganiu motywacji, pełnego zaangażowania i spełnienia zawodowego, nic nie jest ważniejsze niż praca zespołowa.
Dzieje się tak dlatego, iż ludzie, którzy ufają członkom swojego zespołu, otwarcie się komunikują, angażują się, biorąc odpowiedzialność zarówno za swoje wyniki, jak i wyniki zespołu, będą osiągać lepsze rezultaty pracy przy większym poczuciu sukcesu.
Cele szkolenia
- Przedstawienie wpływu zaufania i otwartej komunikacji na poziom zaangażowania i odpowiedzialności za wyniki.
- Wypracowanie nowych zasad w kontekście pracy zdalnej.
- Zrozumienia wpływu systemu komunikacji i współpracy, na jakość relacji z ludźmi, ich zaangażowania i efektywności pracy.
- Umiejętności odwoływania się do zasobów i mocnych stron w komunikacji.
- Rola konfliktu i informacji zwrotnej w budowanie zaangażowania.
- Uzyskanie wiedzy o sposobach porozumienia przy zaangażowaniu wszystkich członków zespołu.
- Budowanie odpowiedzialności nie tylko indywidualnej, ale też współodpowiedzialności za pracę zespołu.
Program szkolenia
1. Zaangażowanie a motywacja
- Czym różni się zaangażowanie od motywacji? Kim jest zaangażowany pracownik?
- Wpływ angażowania się pracownika w działanie na rzecz organizacji, na politykę personalną, politykę rozwoju organizacji oraz produktywność przedsiębiorstwa.
- Teoria zaangażowania pracownika według W.B. Schaufeli.
- Badania Gallupa – powiązanie pomiędzy dobrym samopoczuciem pracownika w miejscu pracy a jego zaangażowaniem.
- Typologia pracowników ze względu na ich zaangażowanie w pracę – pracownicy zaangażowani, niezaangażowani i kontestujący.
- „Barometr Zaangażowania” – wyniki badań nad zaangażowaniem polskich pracowników.
- Pomiar zaangażowania pracowników.
2. Analiza zespołu
- Patrick Lencioni „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej” – teoria zwiększania motywacji i zaangażowania pracowników.
- Analiza zespołu – ocena Pięciu dysfunkcji pracy zespołowej we własnym zespole/zespołach.
- Efektywność pracy zespołowej oraz osiąganych rezultatów a zaangażowanie pracowników.
3. Dysfunkcja pierwsza – budowanie zaufania
- Budowanie zaufania w zespole.
- Zwiększenie poziomu zaufania dzięki unikaniu robienia fałszywych założeń przy interpretowaniu zachowań i intencji innych.
- Profilowanie behawioralne – test – poznanie indywidualnych cech osobowości i podniesienie świadomości o różnicach osobowościowych oraz wynikających z nich różnych stylach i strategiach zachowań.
- Instrukcja obsługi danego stylu behawioralnego – lepsze porozumienie w zespole.
4. Dysfunkcja druga – strach przed konfliktem
- Gra szkoleniowa – ćwiczenie diagnozuje błędy komunikacyjne we współpracy z innymi, ich wpływ na zaangażowanie i osiągane rezultaty pracy.
- Doświadczenie konfliktu – porozumienie pomimo sprzecznych interesów.
- Strategie zachowań i komunikacji podczas konfliktu – strategie użyteczne i nieużyteczne.
- Określenie profilu konfliktu – poglądów na konflikt a także jego potencjalne implikacje.
- Wpływanie na otwarte wyrażanie swoich opinii w zespole.
- W którym momencie następuje zmiana konfliktu z konstruktywnego na destrukcyjny i dlaczego się tak dzieje?
- Pozorna zgoda i błędy popełniane przez zespoły i ich wpływ na budowanie zaangażowania.
- Umiejętność godzenia się z brakiem konsensusu.
5. Dysfunkcja trzecia – brak zaangażowania
- Kluczowe czynniki zaangażowania pracowników.
- Kreowanie zaangażowania pracowników.
- Komunikacja w zespole prowadząca do zaangażowania.
- Unikanie przypuszczeń i dwuznaczności w komunikacji zespołu.
- Zaangażowanie nie oznacza konsensusu.
- Integracja wokół wspólnego celu.
6. Dysfunkcja czwarta – unikanie odpowiedzialności
- Kreowanie kultury wzajemnej odpowiedzialności w zespole.
- Kształtowanie postawy odwagi i szczerości w relacjach zespołu.
- Siła informacji zwrotnej.
- Struktura udzielania feedbacku.
- Wzajemna odpowiedzialność – każdy członek zespołu wie, co robią inni.
- Monitorowanie postępów w realizacji celów.
- Odkrywanie deficytowych obszarów, nim staną się problematyczne.
7. Dysfunkcja piąta – brak przywiązywania wagi do rezultatów
- Rezultat, jako najwyższa miara zaangażowania pracowników.
- Koncentracja na rezultatach.
- Opracowanie mierników sukcesu.
- Eliminowanie subiektywizmu.
- Czynniki rozpraszające – indywidualizm i brak koncentracji na wynikach – jak temu zapobiegać?
8. Dysfunkcja szósta – praca zdalna i hybrydowa
- Narzędzia w pracy zdalnej wspierające efektywne zarządzanie komunikacją na odległość – narzędzia do pracy zespołowej, prowadzenia spotkań, przekazywania zadań, itp.
- Efektywne spotkania z zespołem – przydatne techniki i schematy.
- Jak dbać o atmosferę podczas pracy zdalnej – praktyczne przykłady.