Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy
Zarządzanie zmianami oraz sprawne ich wdrażanie stało się kluczowym wymogiem funkcjonowania każdej organizacji. Prezentowane szkolenie przybliża nie tylko samą metodykę projektowania i wdrażania zmiany, ale także uczy, w jaki sposób radzić sobie z oporem pracowników wobec zmian.
Cele szkolenia
- Zapoznanie uczestników z aktualnymi trendami i zmianami zachodzącymi na rynku pracy. Uczestnicy będą uczyć się identyfikować kluczowe czynniki wpływające na rynek pracy oraz prognozować przyszłe tendencje i wyzwania.
- Uczestnicy będą analizować potencjalne konsekwencje zmian dla struktury organizacyjnej, kultury pracy, zasobów ludzkich oraz strategii biznesowej. Zrozumienie, w jaki sposób zmiany na rynku pracy mogą wpływać na ich organizację.
- Rozwinięcie umiejętności adaptacyjnych, które są niezbędne do skutecznego zarządzania zmianami na rynku pracy. Uczestnicy będą uczyć się elastycznego podejścia do zmian, szybkiego reagowania na nowe wyzwania oraz dostosowywania strategii i planów działania.
- Rozwinięcie umiejętności tworzenia efektywnych strategii zarządzania zmianami. Uczestnicy będą uczyć się planować i wdrażać procesy zmiany, angażować interesariuszy oraz monitorować postępy i skutki zmian.
- Poprzez szkolenie, promowana będzie idea budowania kultury organizacyjnej, która sprzyja adaptacji i innowacji. Uczestnicy będą uczyć się budować atmosferę otwartości, zaufania i współpracy, co przyczyni się do zwiększenia zdolności organizacji do skutecznego radzenia sobie ze zmianami.
- Rozwijanie umiejętności wspierania pracowników w procesie zmian. Uczestnicy będą uczyć się komunikować zmiany, motywować pracowników do zaangażowania oraz udzielać wsparcia i pomocy w adaptacji do nowych warunków pracy.
Program szkolenia
Zobacz również ramowy program szkolenia.
1. Wprowadzenie do zarządzania zmianą
- Punkt wyjścia – jak radzisz sobie z sytuacją zmiany.
- Zarządzanie zmianą – kluczowe aspekty.
- Psychologia zmiany – szansa a może konieczność?
- Stereotypy dotyczące zmiany.
- Przesłanki doskonalenia organizacji.
- Przygotowanie się do zmiany.
- Metody doskonalenia organizacji.
2. Proces zarządzania zmianą
- Kultura organizacyjna promująca zmiany.
- Główne kroki procesu zarządzania zmianą.
- Motywy, cele, rodzaje i istota zmian w przedsiębiorstwie.
- Efektywna komunikacja w procesie zmian.
- Radzenie sobie z oporem wobec zmian.
3. Aspekt psychospołeczny wprowadzania zmian
- Rola komunikacji we wdrażaniu zmian.
- Źródła oporu wobec zmian.
- Rozpoznawanie symptomów oporu.
- Metody przełamywania oporu i konfliktów.
- Angażowanie pracowników w proces zmian – techniki.
4. Skuteczne wywieranie wpływu przez Lidera zmiany
- Rola lidera w obliczu zmiany.
- Dobór narzędzi i technik do zarządzania zmianą.
- Budowanie zaufania i akceptacji zmian organizacyjnych.
- Jak przekonywać ludzi do zmiany.
- Wywieranie wpływu na ludzi (warsztat).
5. Automotywacja w procesie kreatywnego zarządzania zmianą
- Jak prawidłowo rozpoznawać własne uczucia?
- Diagnoza indywidualnych postaw wobec zmian oraz poznanie sposobów zwiększenia elastyczności wobec zmiany.
- Własny sposób myślenia – rozpoczynanie zmian od nas samych.
- Szukanie nowych rozwiązań w znanych sytuacjach.
6. Rozwiązywanie problemów podczas wdrażanych zmian
- Jak rozpoznać i zdefiniować problem.
- Analiza problemu (macierz wagi i trudności problemu oraz diagram przyczynowo-skutkowy).
- Narzędzia generowania rozwiązań.
- Wybór rozwiązania – macierz oceny kryteriów wyboru.
- Realizacja wybranego rozwiązania.
- Metody oceny rozwiązania.