Zrównoważone zarządzanie potencjałem pracowników

Czas trwania: 9 dni

Cel szkolenia

Głównym celem szkolenia jest zdobycie wiedzy i umiejętności na temat pozyskiwania (w tym proces rekrutacji) oraz wykorzystanie zróżnicowanego potencjału/ talentów/ doświadczeń pracowników.; dostosowania kompetencji pracowników do nowych wyzwań organizacyjnych i społecznych, w tym gotowości do zmiany zakresu wykorzystywanych kompetencji (reskilling – przekwalifikowanie się) oraz kształtowanie otwartości na wyzwania rozwojowe (kultura Learning Agility – zdolność do edukowania, przystosowywania się, oduczania i ponownego uczenia się, aby nadążyć za ciągle zmieniającymi się warunkami).

Efekty uczenia się

  • Opisuje wpływ zmian na rynku pracy na możliwości i ewentualne trudności w zakresie pozyskiwania i utrzymania w firmie pracowników o odpowiednim potencjale.
  • Identyfikuje metody oceny potencjału zawodowego kandydatów do pracy oraz pracowników i potrafi wskazać odpowiedni zakres ich wykorzystania we własnej firmie.
  • Charakteryzuje obecne i przyszłe potrzeby firmy dotyczące potencjału pracowników (w zakresie kwalifikacji, kompetencji, doświadczeń i talentów).
  • Charakteryzuje możliwości i potencjalne korzyści dla firmy wynikające z kształtowania wewnętrznego zróżnicowania (pod względem posiadanych doświadczeń, kwalifikacji, wieku, płci, pochodzenia etnicznego, poglądów itp.) i potencjału pracowników.
  • Buduje oraz wdraża programy rekrutacji, selekcji i wdrażania nowych pracowników (onboarding), pozwalające pozyskiwać zróżnicowany potencjał w zakresie kompetencji, talentów i doświadczeń pracowników.
  • Wdraża narzędzia i procesy HR, pozwalające na stały monitoring i podnoszenie poziomu rozwoju kompetencji pracowników i ich dostosowanie do zmieniających się wyzwań organizacji.
  • Przygotowuje rozwiązania i narzędzia HR ukierunkowane na stałe dostosowywanie kompetencji pracowników do nowych wyzwań organizacyjnych i społecznych.
  • Wdraża programy rozwoju i ścieżek kariery oparte o wykorzystanie zróżnicowanego potencjału pracowników.
  • Identyfikuje i pozytywnie wykorzystuje potencjał wynikający z wewnętrznego zróżnicowania pracowników (pod względem posiadanych doświadczeń, kwalifikacji, wieku, płci, pochodzenia etnicznego, poglądów etc.).
  • Inicjuje skuteczne programy wymiany wiedzy i doświadczeń między pracownikami, pozwalające wykorzystywać tzw. wiedzę ukrytą oraz minimalizować ryzyko utraty cennych zasobów wiedzy i doświadczeń (np. po przejściu doświadczonych pracowników na emeryturę).
  • Buduje pozytywne nastawienie i gotowość pracowników do stałego rozwoju i nabywania nowych kompetencji (reskilling).
  • Aktywnie kształtuje wartości i kulturę pracy sprzyjającą otwartości na nowe wyzwania rozwojowe (kultura Learning Agility).

Program szkolenia

1. Charakterystyka współczesnych organizacji i ich otoczenia biznesowego

  • Od pierwszej do czwartej rewolucji przemysłowej – zmiany świata a zmiany współczesnych organizacji.
  • Zmiany w zespołach pracowniczych: pokolenia „Baby Boomers”, „Millenialsi” pokolenia „X”, „Y”, „Z”, dalsze.
  • W czym dziś tkwi przewaga konkurencyjna organizacji: „Time to Market”, czyli konkurowanie o czas.
  • Jak budować „transfer mądrości” w organizacji wg. T. Hansen.

2. Najbardziej współczesne trendy w obszarze ZZL

  • Analiza współczesnych trendów w organizacjach na podstawie m.in. Deloitte Global Human Capital Trends 2024
  • Kompetencje przyszłości.
  • Adaptacja i uczenie się jako kluczowe wskaźniki osiągania rezultatów.
  • Arkusz autorefleksji – autoanaliza: moje kompetencje Learning Agility.

3. Kompetencje przyszłości i zarządzanie wiedzą w organizacji 

  • Pracownicy jako przedsiębiorcy: elastyczność, jakość, innowacyjność zamiast tradycyjnego solidnego wykonawcy. Czy pracownicy zarządzani według modeli XX wieku staną się partnerami w biznesie XXI wieku?
  • Jakich kompetencji potrzebujemy od liderów i pracowników: chwilowa moda czy realna potrzeba?
  • Kompetencje przyszłości wg. IFTF – Institute for the Future Uniwersytetu w Phoenix; MIT Sloan Management Review Polska.

1. Kompetencje 3.0 i 4.0

  • Jurgen Appelo, Robert W. Eichinger, CEO, and Michael M. Lombardo, Director of Research, Lominger Limited, inc.
  • Adaptacja i uczenie się jako kluczowe wskaźniki osiągania rezultatów: model Learning Agility, Model „Frapple”.
  • Pracownicy jako przedsiębiorcy: elastyczność, jakość, innowacyjność zamiast tradycyjnego solidnego wykonawcy. Czy pracownicy zarządzani według modeli XX wieku staną się partnerami w biznesie XXI wieku?
  • Potrzeby firmy dotyczące potencjału pracowników i liderów XXI w.

2. Zarządzanie rozwojem pracowników

  • Case studies do rozwoju pracowników wg 70-20-10.
  • Cele rozwojowe: dobrze sformułowany cel rozwojowy; Action Plan rozwojowy.
  • Metody rozwojowe: coaching, szkolenie, konsulting.
  • Zasady uczenia dorosłych – model D. Kolba.

3. Cele rozwojowe i planowanie rozwoju

  • Test autodiagnoza – 4 style uczenia dorosłych – model Kolba.
  • Praktyczne implikacje różnic indywidualnych w obszarze stylów uczenia się na podstawie modelu Davida Kolba.
  • Praca w podgrupach: analiza mocnych stron, obszarów do rozwoju na podstawie modelu Davida Kolba.
  • Case studies pracowników w obszarze doboru metod i narzędzi wg modelu 70-20-10

1. Programy rekrutacji, selekcji pracowników

  • Co oznacza zarządzanie
  • Rola menedżera w ZZL (dostarczanie wyników) a rola HR (dostarczenie narzędzi).
  • Ludzie jako kluczowy zasób/ kapitał, niezbędny do osiągania wyników.
  • Procesy ZZL– rekrutacja, selekcja.
  • Rola menedżera w procesie.

2. Profil stanowiska pracy i wymagania dla stanowisk pracy

  • Gra zespołowa: rola świadomego doboru pracowników, doświadczenie procesu pracy i zróżnicowanych kryteriów doboru.
  • Zasady tworzenia wymagań dla stanowisk pracy.
  • Profil stanowiska pracy – opis stanowiska pracy (zadania, odpowiedzialność) oraz zakres i typy wymagań dla stanowisk pracy.

3. Rekrutacja wewnętrzna i zewnętrzna

  • Rekrutacja wew. i zew. – wady/ zalety.
  • Kanały pozyskiwania kandydatów do pracy: typowe kanały rekrutacji, systemy poleceń, rekrutacje wewnętrzne, nowoczesne kanały rekrutacji i selekcji – trendy rynkowe.
  • Badanie efektywności źródeł pozyskiwania kandydatów, procesu rekrutacji – co mogę sprawdzać.

4. Narzędzia selekcji

  • Selekcja wstępna – analiza dokumentów i weryfikacja kwalifikacji.
  • Wywiady rekrutacyjne.
  • Badania psychometryczne i testy psychologiczne.
  • Zadania i symulacje AC/DC, incydenty krytyczne, próbki pracy itp.

1. Metodologia wywiadu

  • Budowanie scenariusza wywiadu.
  • Scenariusz pytań kompetencyjnych.
  • Symulacje rozmowy uwzględniające kwestie t.j. motywacja, oczekiwania płacowe, uwarunkowania.

2. Metodologia i wykorzystanie testów w rekrutacji i selekcji

  • Testy predyspozycji, psychologiczne i kompetencyjne.
  • Wykorzystanie testów, kwestionariuszy, ankiet – zakres zastosowań.
  • Budowa ankiety, kwestionariusza.
  • Symulacja wykorzystania testów.

3. Planowanie procesu adaptacji pracowników

  • Wprowadzenie w procesy onboardingu, induction – znaczenie i cele.
  • Adaptacja, orientacja i integracja nowo zatrudnianych pracowników.
  • Planowanie procesu adaptacyjnego.
  • Odpowiedzialności i role w procesie: HR i management.

4. Wdrażanie nowych pracowników

  • Wsparcie przewodników w procesie adaptacji nowego pracownika.
  • Rola i funkcja „buddy’ego”.
  • Realizacja szkoleń wstępnych.
  • Ewaluacja procesu adaptacyjnego, superwizja szkoleń wstępnych, aktualizowanie procesu adaptacyjnego.

1. Metodologia AC/DC

  • Testy predyspozycji, psychologiczne i kompetencyjne wykorzystywane AC/DC.
  • Przebieg sesji AC/DC.
  • Narzędzia AC/DC.
  • Kompetencje asesora.

2. Ocena i rozwój kompetencji

  • Modele kompetencyjne – cele, zasady budowy, zastosowania.
  • Development Centre: czym jest, zalety i wady tej metody oceny kompetencji pracowników.
  • Jak dokonujemy pomiaru kompetencji na użytek Development Centre?
  • Planowanie szkoleń dla osób oceniających: zawartość, cele, zasady, grupy – asesorska i menedżerska.

3. Kluczowe umiejętności asesora

  • Umiejętności obserwacji.
  • Model ORKA symulacja.
  • Umiejętności raportowania.
  • Symulacja sesji.

4. Sesja podsumowująca i feedbackowa

  • Podsumowanie ocen po DC.
  • Błędy oceny i jak ich unikać.
  • Symulacja rozmowy feedbackowej po DC.
  • Trudne sytuacje podczas rozmów feedbackowych i sposoby radzenia sobie.

1. Formy oceny pracy i znaczenie oceny

  • Wprowadzenie do problematyki oceny: „Plusy i minusy oceny pracowniczej”.
  • Przegląd form oceny pracy i znaczenie oceny: ocena bieżąca i okresowa, porównywanie parami, ranking, rozkład wymuszony, porównanie ze standardami, opis, listy kontrolne, zdarzenia krytyczne, portfolio, skale.
  • Jak często prowadzona jest ocena.
  • Kogo oceniamy, Kto ocenia.

2. Projektowanie oceny pracowniczej

  • Zapoznanie się z różnymi case studies organizacji – jaka ocena pracownicza jest optymalna dla różnych firm? Jaka jest możliwa? Jakiej należy unikać?
  • Analiza kultury organizacyjnej, grup pracowniczych, poszczególnych pracowników na różnych szczeblach drabiny organizacyjnej.
  • Proponowany kwestionariusz oceny.

3. Ocena 360 stopni

  • Ocena 360 stopni: jej plusy i minusy, dostosowanie do kultury organizacyjnej.
  • Szanse i zagrożenia związane z oceną przez poszczególne grupy oceniające.
  • Próbka oceny.
  • Case study i symulacja.

4. Zasady oceniania

  • Zasady oceniania, kryteria oceniania (kwalifikacyjne, efektywnościowe, behawioralne, osobowościowe).
  • Tradycyjne a kompetencyjne systemy oceny.
  • Powiązanie systemu oceny z systemem kompetencji firmy – co oceniamy.
  • Metody określania kompetencji. Klasyfikacja kompetencji, tworzenie opisów kompetencji

1. Rozmowy oceniające – zasady

  • Rodzaje rozmów feedbackowych i modele feedbacku.
  • Specyfika feedbacku 360 stopni.
  • Rozmowa oceniająca a rozwojowa.
  • Model Pendeltona w rozmowach rozwojowych.

2. Rozmowy oceniające – ćwiczenie umiejętności

  • Prowadzenie konsultacyjnego modelu rozmowy.
  • Kluczowe kompetencje w rozmowach: obserwacja, zadawanie pytań, parafraza, klaryfikacja, docieranie do potrzeb i intencji.
  • Trudne sytuacje w rozmowach.
  • Symulacja rozmowy.

3. Motywacyjny aspekt procesu oceny i rozmowy oceniającej

  • Motywacja pracownika – procesy, kluczowe modele.
  • Dynamika motywacyjna
  • Osobowościowe aspekty motywacyjne – różne indywidualne pracowników.
  • Środowiskowe czynniki motywacyjne – identyfikacja, wykorzystanie, planowanie.

4. Systemy ocen i systemy rozwoju

  • Powiązanie systemu oceny z systemem rozwoju pracowników, ścieżkami karier, systemem motywacyjnym, planowaniem zatrudnienia.
  • Jak tworzyć warunki do wprowadzania zmiany w organizacji w związku z wprowadzaniem oceny, jej konsekwencjami.
  • Monitorowanie i ocena zmian wynikających z wdrożenia systemu ocen.

1. Kluczowe aspekty zarzadzania talentami

  • Najnowsze trendy w zarządzaniu talentami wg HR Trend Institute.
  • Cele programu zarządzania talentami.
  • Rodzaje programów talentowych.
  • Różne rodzaje ścieżek rozwoju dla talentów w organizacji.

2. Identyfikacja talentu w organizacji

  • Definicje talentu i kryteria talentu.
  • Potencjał a realizacja zadań – talent i HiPo.
  • Przebieg procesu identyfikacji talentu.
  • Proces selekcji talentów.

3. Proces zarządzania talentami w organizacji

  • Modele zaradzania talentami.
  • Etapy w przebiegu procesu zarządzania talentami: od koncepcji programu poprzez identyfikację po rozwój i wdrożenie oraz weryfikację efektywności.
  • Komunikacja w programach talentowych.
  • Case study – przykładowy proces przebiegu kolejnych etapów w procesie.

4. Metody rozwoju talentów

  • Katalog metod i narzędzi rozwojowych w programach talentowych, m.in.: szkolenia, projekty, executive coaching, zadania wdrożeniowe, rywalizacja, programy mentoringowe, networking, lunch and learn itp.
  • Kryteria efektywności i czynniki sukcesu w programach talentowych.
  • Weryfikacja efektywności programów talentowych.
  • Bariery we wdrażaniu programów talentowych.

1. Mentoring jako akcelerator rozwoju w organizacji

  • Prezentacja celu i oczekiwań organizacji co do roli mentoringu.
  • Współczesne koncepcje kierowania karierami w organizacjach i tworzenie warunków do rozwoju potencjału osób szczególnie utalentowanych.
  • Proces mentoringu: planowanie procesu mentoringu, projekt i harmonogram mentoringu, kamienie milowe w mentoringu, ocena efektywności działań rozwojowych.
  • Struktura mentoringu: omówienie częstotliwości i struktury spotkań mentoringowych, ważnych dokumentów, sposobu raportowania, zadania wdrożeniowe itp.

2. Kompetencje mentora

  • Ja jako Mentor – realizacja i omówienie kwestionariuszy autodiagnozy indywidualnego stylu osobowości, stylu komunikacji, stylu funkcjonowania zawodowego Mentorów (wzrost samoświadomości Mentora).
  • Zintegrowanie działań mentora z przełożonym mentorowanego i innymi działaniami mentorowanego.
  • Zapoznanie z technikami pracy stosowanymi w mentoringu.
  • Zasady budowania dobrej atmosfery i konstruktywnych relacji interpersonalnych pomiędzy Mentorem a uczestnikiem Programu.

3. Identyfikacja i zarządzanie potrzebami rozwojowymi pracownika

  • Zasady budowania dobrej atmosfery i konstruktywnych relacji interpersonalnych pomiędzy Mentorem a uczestnikiem Programu.
  • Zasady funkcjonowania Indywidualnego Planu Rozwoju jako kluczowego elementu w procesie mentoringu.
  • Właściwości osoby uczącej się – poznać swojego Mentee: osobowość, zachowania, cechy, wartości.
  • Rozpoznawanie, kreowanie, weryfikowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

4. Narzędzia pracy w mentoringu

  • Toolbox Mentora – narzędzia i techniki wykorzystywane w mentoringu: budowanie relacji w mentoringu, typologia pytań, budowanie skutecznego przekazu informacji, metody i zasady udzielania motywującej informacji zwrotnej, uważne i aktywne słuchanie.
  • Rodzaje rozmów mentorskich.
  • Rozmowy coachingowe w mentoringu.
  • Wybrane narzędzia motywacyjne – rola mentora w motywowaniu.

Chcesz wiedzieć więcej? Zostaw swoje dane,
a my skontaktujemy się z Tobą!