Zrównoważone zarządzanie potencjałem pracowników
Czas trwania: 9 dni
Cel szkolenia
Głównym celem szkolenia jest zdobycie wiedzy i umiejętności na temat pozyskiwania (w tym proces rekrutacji) oraz wykorzystanie zróżnicowanego potencjału/ talentów/ doświadczeń pracowników.; dostosowania kompetencji pracowników do nowych wyzwań organizacyjnych i społecznych, w tym gotowości do zmiany zakresu wykorzystywanych kompetencji (reskilling – przekwalifikowanie się) oraz kształtowanie otwartości na wyzwania rozwojowe (kultura Learning Agility – zdolność do edukowania, przystosowywania się, oduczania i ponownego uczenia się, aby nadążyć za ciągle zmieniającymi się warunkami).
Efekty uczenia się
- Opisuje wpływ zmian na rynku pracy na możliwości i ewentualne trudności w zakresie pozyskiwania i utrzymania w firmie pracowników o odpowiednim potencjale.
- Identyfikuje metody oceny potencjału zawodowego kandydatów do pracy oraz pracowników i potrafi wskazać odpowiedni zakres ich wykorzystania we własnej firmie.
- Charakteryzuje obecne i przyszłe potrzeby firmy dotyczące potencjału pracowników (w zakresie kwalifikacji, kompetencji, doświadczeń i talentów).
- Charakteryzuje możliwości i potencjalne korzyści dla firmy wynikające z kształtowania wewnętrznego zróżnicowania (pod względem posiadanych doświadczeń, kwalifikacji, wieku, płci, pochodzenia etnicznego, poglądów itp.) i potencjału pracowników.
- Buduje oraz wdraża programy rekrutacji, selekcji i wdrażania nowych pracowników (onboarding), pozwalające pozyskiwać zróżnicowany potencjał w zakresie kompetencji, talentów i doświadczeń pracowników.
- Wdraża narzędzia i procesy HR, pozwalające na stały monitoring i podnoszenie poziomu rozwoju kompetencji pracowników i ich dostosowanie do zmieniających się wyzwań organizacji.
- Przygotowuje rozwiązania i narzędzia HR ukierunkowane na stałe dostosowywanie kompetencji pracowników do nowych wyzwań organizacyjnych i społecznych.
- Wdraża programy rozwoju i ścieżek kariery oparte o wykorzystanie zróżnicowanego potencjału pracowników.
- Identyfikuje i pozytywnie wykorzystuje potencjał wynikający z wewnętrznego zróżnicowania pracowników (pod względem posiadanych doświadczeń, kwalifikacji, wieku, płci, pochodzenia etnicznego, poglądów etc.).
- Inicjuje skuteczne programy wymiany wiedzy i doświadczeń między pracownikami, pozwalające wykorzystywać tzw. wiedzę ukrytą oraz minimalizować ryzyko utraty cennych zasobów wiedzy i doświadczeń (np. po przejściu doświadczonych pracowników na emeryturę).
- Buduje pozytywne nastawienie i gotowość pracowników do stałego rozwoju i nabywania nowych kompetencji (reskilling).
- Aktywnie kształtuje wartości i kulturę pracy sprzyjającą otwartości na nowe wyzwania rozwojowe (kultura Learning Agility).
Program szkolenia
1. Charakterystyka współczesnych organizacji i ich otoczenia biznesowego
- Od pierwszej do czwartej rewolucji przemysłowej – zmiany świata a zmiany współczesnych organizacji.
- Zmiany w zespołach pracowniczych: pokolenia „Baby Boomers”, „Millenialsi” pokolenia „X”, „Y”, „Z”, dalsze.
- W czym dziś tkwi przewaga konkurencyjna organizacji: „Time to Market”, czyli konkurowanie o czas.
- Jak budować „transfer mądrości” w organizacji wg. T. Hansen.
2. Najbardziej współczesne trendy w obszarze ZZL
- Analiza współczesnych trendów w organizacjach na podstawie m.in. Deloitte Global Human Capital Trends 2024
- Kompetencje przyszłości.
- Adaptacja i uczenie się jako kluczowe wskaźniki osiągania rezultatów.
- Arkusz autorefleksji – autoanaliza: moje kompetencje Learning Agility.
3. Kompetencje przyszłości i zarządzanie wiedzą w organizacji
- Pracownicy jako przedsiębiorcy: elastyczność, jakość, innowacyjność zamiast tradycyjnego solidnego wykonawcy. Czy pracownicy zarządzani według modeli XX wieku staną się partnerami w biznesie XXI wieku?
- Jakich kompetencji potrzebujemy od liderów i pracowników: chwilowa moda czy realna potrzeba?
- Kompetencje przyszłości wg. IFTF – Institute for the Future Uniwersytetu w Phoenix; MIT Sloan Management Review Polska.
1. Kompetencje 3.0 i 4.0
- Jurgen Appelo, Robert W. Eichinger, CEO, and Michael M. Lombardo, Director of Research, Lominger Limited, inc.
- Adaptacja i uczenie się jako kluczowe wskaźniki osiągania rezultatów: model Learning Agility, Model „Frapple”.
- Pracownicy jako przedsiębiorcy: elastyczność, jakość, innowacyjność zamiast tradycyjnego solidnego wykonawcy. Czy pracownicy zarządzani według modeli XX wieku staną się partnerami w biznesie XXI wieku?
- Potrzeby firmy dotyczące potencjału pracowników i liderów XXI w.
2. Zarządzanie rozwojem pracowników
- Case studies do rozwoju pracowników wg 70-20-10.
- Cele rozwojowe: dobrze sformułowany cel rozwojowy; Action Plan rozwojowy.
- Metody rozwojowe: coaching, szkolenie, konsulting.
- Zasady uczenia dorosłych – model D. Kolba.
3. Cele rozwojowe i planowanie rozwoju
- Test autodiagnoza – 4 style uczenia dorosłych – model Kolba.
- Praktyczne implikacje różnic indywidualnych w obszarze stylów uczenia się na podstawie modelu Davida Kolba.
- Praca w podgrupach: analiza mocnych stron, obszarów do rozwoju na podstawie modelu Davida Kolba.
- Case studies pracowników w obszarze doboru metod i narzędzi wg modelu 70-20-10
1. Programy rekrutacji, selekcji pracowników
- Co oznacza zarządzanie
- Rola menedżera w ZZL (dostarczanie wyników) a rola HR (dostarczenie narzędzi).
- Ludzie jako kluczowy zasób/ kapitał, niezbędny do osiągania wyników.
- Procesy ZZL– rekrutacja, selekcja.
- Rola menedżera w procesie.
2. Profil stanowiska pracy i wymagania dla stanowisk pracy
- Gra zespołowa: rola świadomego doboru pracowników, doświadczenie procesu pracy i zróżnicowanych kryteriów doboru.
- Zasady tworzenia wymagań dla stanowisk pracy.
- Profil stanowiska pracy – opis stanowiska pracy (zadania, odpowiedzialność) oraz zakres i typy wymagań dla stanowisk pracy.
3. Rekrutacja wewnętrzna i zewnętrzna
- Rekrutacja wew. i zew. – wady/ zalety.
- Kanały pozyskiwania kandydatów do pracy: typowe kanały rekrutacji, systemy poleceń, rekrutacje wewnętrzne, nowoczesne kanały rekrutacji i selekcji – trendy rynkowe.
- Badanie efektywności źródeł pozyskiwania kandydatów, procesu rekrutacji – co mogę sprawdzać.
4. Narzędzia selekcji
- Selekcja wstępna – analiza dokumentów i weryfikacja kwalifikacji.
- Wywiady rekrutacyjne.
- Badania psychometryczne i testy psychologiczne.
- Zadania i symulacje AC/DC, incydenty krytyczne, próbki pracy itp.
1. Metodologia wywiadu
- Budowanie scenariusza wywiadu.
- Scenariusz pytań kompetencyjnych.
- Symulacje rozmowy uwzględniające kwestie t.j. motywacja, oczekiwania płacowe, uwarunkowania.
2. Metodologia i wykorzystanie testów w rekrutacji i selekcji
- Testy predyspozycji, psychologiczne i kompetencyjne.
- Wykorzystanie testów, kwestionariuszy, ankiet – zakres zastosowań.
- Budowa ankiety, kwestionariusza.
- Symulacja wykorzystania testów.
3. Planowanie procesu adaptacji pracowników
- Wprowadzenie w procesy onboardingu, induction – znaczenie i cele.
- Adaptacja, orientacja i integracja nowo zatrudnianych pracowników.
- Planowanie procesu adaptacyjnego.
- Odpowiedzialności i role w procesie: HR i management.
4. Wdrażanie nowych pracowników
- Wsparcie przewodników w procesie adaptacji nowego pracownika.
- Rola i funkcja „buddy’ego”.
- Realizacja szkoleń wstępnych.
- Ewaluacja procesu adaptacyjnego, superwizja szkoleń wstępnych, aktualizowanie procesu adaptacyjnego.
1. Metodologia AC/DC
- Testy predyspozycji, psychologiczne i kompetencyjne wykorzystywane AC/DC.
- Przebieg sesji AC/DC.
- Narzędzia AC/DC.
- Kompetencje asesora.
2. Ocena i rozwój kompetencji
- Modele kompetencyjne – cele, zasady budowy, zastosowania.
- Development Centre: czym jest, zalety i wady tej metody oceny kompetencji pracowników.
- Jak dokonujemy pomiaru kompetencji na użytek Development Centre?
- Planowanie szkoleń dla osób oceniających: zawartość, cele, zasady, grupy – asesorska i menedżerska.
3. Kluczowe umiejętności asesora
- Umiejętności obserwacji.
- Model ORKA symulacja.
- Umiejętności raportowania.
- Symulacja sesji.
4. Sesja podsumowująca i feedbackowa
- Podsumowanie ocen po DC.
- Błędy oceny i jak ich unikać.
- Symulacja rozmowy feedbackowej po DC.
- Trudne sytuacje podczas rozmów feedbackowych i sposoby radzenia sobie.
1. Formy oceny pracy i znaczenie oceny
- Wprowadzenie do problematyki oceny: „Plusy i minusy oceny pracowniczej”.
- Przegląd form oceny pracy i znaczenie oceny: ocena bieżąca i okresowa, porównywanie parami, ranking, rozkład wymuszony, porównanie ze standardami, opis, listy kontrolne, zdarzenia krytyczne, portfolio, skale.
- Jak często prowadzona jest ocena.
- Kogo oceniamy, Kto ocenia.
2. Projektowanie oceny pracowniczej
- Zapoznanie się z różnymi case studies organizacji – jaka ocena pracownicza jest optymalna dla różnych firm? Jaka jest możliwa? Jakiej należy unikać?
- Analiza kultury organizacyjnej, grup pracowniczych, poszczególnych pracowników na różnych szczeblach drabiny organizacyjnej.
- Proponowany kwestionariusz oceny.
3. Ocena 360 stopni
- Ocena 360 stopni: jej plusy i minusy, dostosowanie do kultury organizacyjnej.
- Szanse i zagrożenia związane z oceną przez poszczególne grupy oceniające.
- Próbka oceny.
- Case study i symulacja.
4. Zasady oceniania
- Zasady oceniania, kryteria oceniania (kwalifikacyjne, efektywnościowe, behawioralne, osobowościowe).
- Tradycyjne a kompetencyjne systemy oceny.
- Powiązanie systemu oceny z systemem kompetencji firmy – co oceniamy.
- Metody określania kompetencji. Klasyfikacja kompetencji, tworzenie opisów kompetencji
1. Rozmowy oceniające – zasady
- Rodzaje rozmów feedbackowych i modele feedbacku.
- Specyfika feedbacku 360 stopni.
- Rozmowa oceniająca a rozwojowa.
- Model Pendeltona w rozmowach rozwojowych.
2. Rozmowy oceniające – ćwiczenie umiejętności
- Prowadzenie konsultacyjnego modelu rozmowy.
- Kluczowe kompetencje w rozmowach: obserwacja, zadawanie pytań, parafraza, klaryfikacja, docieranie do potrzeb i intencji.
- Trudne sytuacje w rozmowach.
- Symulacja rozmowy.
3. Motywacyjny aspekt procesu oceny i rozmowy oceniającej
- Motywacja pracownika – procesy, kluczowe modele.
- Dynamika motywacyjna
- Osobowościowe aspekty motywacyjne – różne indywidualne pracowników.
- Środowiskowe czynniki motywacyjne – identyfikacja, wykorzystanie, planowanie.
4. Systemy ocen i systemy rozwoju
- Powiązanie systemu oceny z systemem rozwoju pracowników, ścieżkami karier, systemem motywacyjnym, planowaniem zatrudnienia.
- Jak tworzyć warunki do wprowadzania zmiany w organizacji w związku z wprowadzaniem oceny, jej konsekwencjami.
- Monitorowanie i ocena zmian wynikających z wdrożenia systemu ocen.
1. Kluczowe aspekty zarzadzania talentami
- Najnowsze trendy w zarządzaniu talentami wg HR Trend Institute.
- Cele programu zarządzania talentami.
- Rodzaje programów talentowych.
- Różne rodzaje ścieżek rozwoju dla talentów w organizacji.
2. Identyfikacja talentu w organizacji
- Definicje talentu i kryteria talentu.
- Potencjał a realizacja zadań – talent i HiPo.
- Przebieg procesu identyfikacji talentu.
- Proces selekcji talentów.
3. Proces zarządzania talentami w organizacji
- Modele zaradzania talentami.
- Etapy w przebiegu procesu zarządzania talentami: od koncepcji programu poprzez identyfikację po rozwój i wdrożenie oraz weryfikację efektywności.
- Komunikacja w programach talentowych.
- Case study – przykładowy proces przebiegu kolejnych etapów w procesie.
4. Metody rozwoju talentów
- Katalog metod i narzędzi rozwojowych w programach talentowych, m.in.: szkolenia, projekty, executive coaching, zadania wdrożeniowe, rywalizacja, programy mentoringowe, networking, lunch and learn itp.
- Kryteria efektywności i czynniki sukcesu w programach talentowych.
- Weryfikacja efektywności programów talentowych.
- Bariery we wdrażaniu programów talentowych.
1. Mentoring jako akcelerator rozwoju w organizacji
- Prezentacja celu i oczekiwań organizacji co do roli mentoringu.
- Współczesne koncepcje kierowania karierami w organizacjach i tworzenie warunków do rozwoju potencjału osób szczególnie utalentowanych.
- Proces mentoringu: planowanie procesu mentoringu, projekt i harmonogram mentoringu, kamienie milowe w mentoringu, ocena efektywności działań rozwojowych.
- Struktura mentoringu: omówienie częstotliwości i struktury spotkań mentoringowych, ważnych dokumentów, sposobu raportowania, zadania wdrożeniowe itp.
2. Kompetencje mentora
- Ja jako Mentor – realizacja i omówienie kwestionariuszy autodiagnozy indywidualnego stylu osobowości, stylu komunikacji, stylu funkcjonowania zawodowego Mentorów (wzrost samoświadomości Mentora).
- Zintegrowanie działań mentora z przełożonym mentorowanego i innymi działaniami mentorowanego.
- Zapoznanie z technikami pracy stosowanymi w mentoringu.
- Zasady budowania dobrej atmosfery i konstruktywnych relacji interpersonalnych pomiędzy Mentorem a uczestnikiem Programu.
3. Identyfikacja i zarządzanie potrzebami rozwojowymi pracownika
- Zasady budowania dobrej atmosfery i konstruktywnych relacji interpersonalnych pomiędzy Mentorem a uczestnikiem Programu.
- Zasady funkcjonowania Indywidualnego Planu Rozwoju jako kluczowego elementu w procesie mentoringu.
- Właściwości osoby uczącej się – poznać swojego Mentee: osobowość, zachowania, cechy, wartości.
- Rozpoznawanie, kreowanie, weryfikowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
4. Narzędzia pracy w mentoringu
- Toolbox Mentora – narzędzia i techniki wykorzystywane w mentoringu: budowanie relacji w mentoringu, typologia pytań, budowanie skutecznego przekazu informacji, metody i zasady udzielania motywującej informacji zwrotnej, uważne i aktywne słuchanie.
- Rodzaje rozmów mentorskich.
- Rozmowy coachingowe w mentoringu.
- Wybrane narzędzia motywacyjne – rola mentora w motywowaniu.