Feedback – udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnych
Celem szkolenia jest zwiększenie świadomości dotyczącej czynników sukcesu w udzielaniu informacji zwrotnej i konstruktywnej informacji skierowanej na przyszłość – feedforward. Uczestnicy nabędą umiejętności prowadzenia rozmów wspierających budowanie zaangażowania i współpracy oraz podnoszących efektywność w działaniach zespołowych.
Zwiększą świadomość mechanizmów warunkujących motywację wewnętrzną oraz udoskonalą umiejętność udzielania i otrzymywania konstruktywnych informacji zwrotnych, ze szczególnym uwzględnieniem doceniania i wyrażania uznania. Nauczą się słuchać bez wydawania sądów, reagować z wyprzedzeniem, dawać feedback inspirujący a nie blokujący.
Cele szkolenia
- Zrozumienie znaczenia feedbacku w miejscu pracy i jego wpływu na rozwój osobisty i zawodowy.
- Nauczenie technik udzielania konstruktywnego feedbacku, które motywują do zmiany i poprawy zachowań (rozwojowego, korygującego, dyscyplinującego).
- Rozwijanie umiejętności przyjmowania feedbacku w sposób otwarty i konstruktywny, bez defensywności i oporu.
- Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania różnych rodzajów feedbacku i reagowania na nie w odpowiedni sposób.
- Wypracowanie strategii radzenia sobie z negatywnym feedbackiem i wykorzystanie go do osobistego rozwoju.
- Budowanie kultury organizacyjnej opartej na wzajemnym szacunku, zaufaniu i otwartej komunikacji.
Program szkolenia
1. Podstawy rozwoju
- Krzywa rozwoju człowieka a rozwój jego kompetencji.
- Informacja zwrotna jako narzędzie rozwoju siebie i innych ludzi.
- Różne cele informacji zwrotnej (motywacyjny, zadaniowy, dyscyplinujący, korygujący, rozwojowy).
2. Informacja zwrotna a krytyka
- Co sprawia, że ludzie nie lubią krytyki?
- Psychologiczne i socjologiczne aspekty związane z trudnościami przyjmowania informacji zwrotnej.
- Czym jest, a czym nie jest informacja zwrotna w kontekście krytyki?
- Motywacja i uzasadnienie – klucze do drugiego człowieka.
- „Dlaczego” a informacja zwrotna.
3. Modele informacji zwrotnej
- Typy osobowości ludzi a modele informacji zwrotnej.
- Model „kanapki”.
- Model UK i FUKO.
- Model ZPK.
- Model SPINKA.
- Model Pendletona.
- 5-stopniowy model informacji zwrotnej.
4. Feedforward – informacja zwrotna nastawiona na przyszłość
- Czym się różni od feedbacku i jaki ma zakres zastosowań?
- Model i trening feedforward.
- Komunikacja jasna, prosta, relacyjna – zbliżająca do potrzeb obu stron, emocjonalna, z nastawieniem na działanie.
- Definiowanie oczekiwań dotyczących przyszłości, obszarów, za które możemy wziąć odpowiedzialność, zmian zachowań.
5. Trening udzielania informacji zwrotnej
- Praca z różnymi modelami.
- Scenki nagrywane przed kamerą.
- Praca w grupach.
- Pokonywanie przeszkód.
- Ustalenie ścieżek rozwoju pracownika.