Rozmowy oceniające i podsumowujące
Efekty szkolenia
- Skuteczniejsze zarządzanie pracownikami poprzez przeprowadzanie rozmów oceniających i podsumowujących – jasne określenie oczekiwań, celów oraz ścieżek rozwoju
- Poprawa relacji z pracownikami poprzez regularne i konstruktywne rozmowy, co sprzyja wzrostowi zaufania, motywacji i zaangażowania pracowników
- Rozwój umiejętności komunikacyjnych, zarówno w zakresie wyrażania oczekiwań i ocen, jak i w słuchaniu i rozumieniu perspektywy pracowników
- Poprzez rozmowy oceniające i podsumowujące, Uczestnicy będą w stanie lepiej wspierać rozwój zawodowy pracowników, identyfikując ich mocne strony, obszary do poprawy oraz planując dalsze kroki rozwoju
- Dzięki skutecznym rozmowom oceniającym i podsumowującym, będą w stanie zwiększyć efektywność działania swojego zespołu poprzez lepiej zarządzać wydajnością, motywacją i rozwojem pracowników
Program szkolenia
1. Podstawy rozmów oceniających i podsumowujących
- Cele rozmów oceniających: ustalenie celów pracy, rozliczanie zadań, badanie przyczyn niepowodzeń i motywowanie pracowników
- Korzyści z rozmów oceniających i podsumowujących w kontekście zarządzania zespołem oraz rozwoju pracowników
- Struktura rozmowy oceniającej
2. Techniki skutecznej komunikacji
- Techniki skutecznej komunikacji, w tym jasnego formułowania oczekiwań, aktywnego słuchania i wyrażania opinii
- Ćwiczenia praktyczne mające na celu rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych w kontekście rozmów oceniających i podsumowujących
3. Przygotowanie do rozmów
- Własne przygotowanie przez kierownika i przygotowanie pracownika do procesu oceny
- Wcześniejsze ustalenie terminu rozmowy i wybór miejsca spotkania
- Ustalenie i przekazanie celu oceny pracownika
- Obszar i kryteria oceny/ Prawa ocenianego i oceniającego
- Przyjmowanie oceny przez pracownika
- Planowanie działań rozwojowych
4. Przeprowadzanie skutecznych rozmów
- Omówienie procesu przeprowadzania rozmów oceniających i podsumowujących, włączając w to budowanie atmosfery zaufania, wyrażanie oczekiwań oraz udzielanie feedbacku
- Ćwiczenia praktyczne na temat skutecznego prowadzenia rozmów oceniających i podsumowujących
5. Błędy w procesie oceniania
- Błędy jakie popełniamy formułując sądy o innych
- Najczęstsze błędy w procesie oceniania (brak klarownych kryteriów oceny, efekt ostatniej chwili, efekt czynników ekstremalnych, efekt faworyzowania, efekt zawyżonej oceny, efekt twardej ręki, efekt złotego środka, efekt potrzeby firmy)
- Inne czynniki wpływające na proces oceniania