Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową
Efekty szkolenia
- Identyfikuje odpowiednie zapisy Kodeksu Pracy regulujące zasady organizacji pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy
- Identyfikuje podstawowe / ogólnodostępne oraz dedykowane rozwiązania technologiczne, umożliwiające pracę zdalną i hybrydową.
- Identyfikuje podstawowe potrzeby oraz korzyści dla pracowników wynikające z pracy zdalnej, jak również̇ z wdrożenia elastycznego czasu pracy
- Opisuje typowe trudności (w tym: problemy z poczuciem identyfikacji z firmą / zespołem, wypalenie zawodowe etc.), które mogą̨ towarzyszyć́ różnym formom pracy zdalnej i wdraża działania, które je eliminują̨
- Wskazuje czynniki, o jakie należy zadbać́, aby kształtować́ zaangażowanie pracowników korzystających z tych form pracy
- Organizuje działania zespołów wykorzystując pracę zdalną / hybrydową oraz elastyczny czas pracy
- Skutecznie wdraża rozwiązania zapewniające sprawną komunikację i podział / delegowanie zadań́ w przypadku pracy zdalnej / hybrydowej, jak również̇ w przypadku elastycznego czasu pracy poszczególnych osób
- Wdraża do organizacji odpowiednie rozwiązania technologiczne umożliwiające efektywną pracę zdalną i hybrydową
- Opracowuje i wdraża akceptowane i wspierane przez wszystkich zainteresowanych rozwiązania, pozwalające na skuteczny monitoring efektywności pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy
- Pomaga kadrze menedżerskiej w unikaniu mikro managementu i ograniczaniu swobody działania pracowników
- Przygotowuje i wdraża systemowe rozwiązania zapobiegające wystąpieniu takich zjawisk jak wypalenie zawodowe, czy też pogorszenie jakości zżycia (well-being) pracowników korzystających z pracy zdalnej lub hybrydowej
- Skutecznie wspiera kadrę̨ menedżerską̨ w radzeniu sobie z typowymi trudnościami (w tym problemami z poczuciem identyfikacji z firmą / zespołem) oraz w budowaniu zaangażowania pracowników korzystających z tych form pracy
- Omawia z pracownikami i kadrą menedżerską̨ indywidualne przypadki związane z wykorzystaniem pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy itp. Wypracowuje z nimi optymalne rozwiązania w tym zakresie
Program szkolenia
1. Wyzwania wirtualnych zespołów
- Dysfunkcje w pracy zespołów wirtualnych (m.in. brak zaufania, rozproszenie odpowiedzialności)
- Konflikty i błędy komunikacyjne w zespołach wirtualnych
- Brak tożsamości zespołu, tzw. team spirit
2. Specyfika zespołów wirtualnych – w kontraście do zespołów pracujących stacjonarnie
- Idea zespołów wirtualnych
- Idea zespołów rozproszonych
- Model hybrydowy
- Zalety i wady każdego modelu, specyfika oraz wyzwania
- Motywowanie pracowników w trybie online
- Kreowanie zaangażowania: różnice w podejściu stacjonarnym i wirtualnym / rozproszonym
3. Komunikacja z zespołem w trybie online
- Przegląd modeli komunikacji w zespole rozproszonym
- Model słońca
- Model sieciowy
- Feedback i feedforward w trybie online
- Komunikacja w zespole międzypokoleniowym – zbiór dobrych praktyk
4. Role platform komunikacyjnych w cyfrowej rzeczywistości
- Wymiana informacji
- Statusy realizacji zadań
- Podział zadań w zespołach samoorganizujących się
- Szybka motywacja i wzajemne docenianie się członków zespołu
5. Rodzaje platform i aplikacji oraz ich funkcjonalności
- Trello
- Teams
- Kudosy
- Funkcje czatu w aplikacjach
6. Sztuka organizowania i prowadzenia spotkań zespołowych online
- Rutyny menedżerskie podczas spotkań online
- Sposoby na osiąganie wyższego zaangażowania podczas spotkań służbowych
- Spotkanie formalne i nieformalne w trybie remote
7. Efektywność zespołów pracujących wirtualnie – sposoby jej podnoszenia
- Tablica Kanban
- Techniki planowania pracy
- Przydatne aplikacje, które podnoszą efektywność wirtualnych zespołów: Nozbe, To do ist
8. Wzajemne zaufanie i wzajemna kontrola w trybie remote – wirtualnej współpracy
- Czy kontrola jest najlepszą formą zaufania w zdalnym zespole
- Metody sprawowania kontroli i monitorowania zadań w wirtualnym zespole
- Monitorowanie vs egzekwowanie w zespole wirtualnym
9. Metody usprawniania komunikacji w wirtualnej przestrzeni
- Kiedy telefon? mail? czat? komunikator
- Rola daily w codziennej współpracy
10. Wirtualna współpraca i komunikacja w różnorodnym środowisku DIVERSITY
- Specyfika środowiska Diversity
- Zarządzanie różnorodnością w wirtualnej rzeczywistości
- Preferencje technologiczne 4. Generacji pokoleń
- Zarządzanie potencjałem i kompetencjami w różnorodnym zespole
11. Zarządzanie kompetencjami członków wirtualnych zespołów
- Diagnozowanie poziomu chęci i umiejętności pracowników zdalnych
- Metody nabywania i wzmacniania kompetencji w zespołach wirtualnych
- Diagnozowanie luk kompetencyjnych
- Specyfika „uczenia” się poprzez doświadczenie w zespołach wirtualnych
- Narzędzia zarządzania rozwojem pracowników: instruktaż, coaching, mentoring
12. MBO – zarządzanie przez cele w zespołach wirtualnych
- Cele strategiczne
- Cele taktyczne
- Cele operacyjne
- Komunikowanie strategii
- Zarządzanie kompetencjami pracowników w oparciu o siatkę celów