Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową

Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową

Efekty szkolenia

  • Identyfikuje odpowiednie zapisy Kodeksu Pracy regulujące zasady organizacji pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy
  • Identyfikuje podstawowe / ogólnodostępne oraz dedykowane rozwiązania technologiczne, umożliwiające pracę zdalną i hybrydową.
  • Identyfikuje podstawowe potrzeby oraz korzyści dla pracowników wynikające z pracy zdalnej, jak również̇ z wdrożenia elastycznego czasu pracy
  • Opisuje typowe trudności (w tym: problemy z poczuciem identyfikacji z firmą / zespołem, wypalenie zawodowe etc.), które mogą̨ towarzyszyć́ różnym formom pracy zdalnej i wdraża działania, które je eliminują̨
  • Wskazuje czynniki, o jakie należy zadbać́, aby kształtować́ zaangażowanie pracowników korzystających z tych form pracy
  • Organizuje działania zespołów wykorzystując pracę zdalną / hybrydową oraz elastyczny czas pracy
  • Skutecznie wdraża rozwiązania zapewniające sprawną komunikację i podział / delegowanie zadań́ w przypadku pracy zdalnej / hybrydowej, jak również̇ w przypadku elastycznego czasu pracy poszczególnych osób
  • Wdraża do organizacji odpowiednie rozwiązania technologiczne umożliwiające efektywną pracę zdalną i hybrydową
  • Opracowuje i wdraża akceptowane i wspierane przez wszystkich zainteresowanych rozwiązania, pozwalające na skuteczny monitoring efektywności pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy
  • Pomaga kadrze menedżerskiej w unikaniu mikro managementu i ograniczaniu swobody działania pracowników
  • Przygotowuje i wdraża systemowe rozwiązania zapobiegające wystąpieniu takich zjawisk jak wypalenie zawodowe, czy też pogorszenie jakości zżycia (well-being) pracowników korzystających z pracy zdalnej lub hybrydowej
  • Skutecznie wspiera kadrę̨ menedżerską̨ w radzeniu sobie z typowymi trudnościami (w tym problemami z poczuciem identyfikacji z firmą / zespołem) oraz w budowaniu zaangażowania pracowników korzystających z tych form pracy
  • Omawia z pracownikami i kadrą menedżerską̨ indywidualne przypadki związane z wykorzystaniem pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy itp. Wypracowuje z nimi optymalne rozwiązania w tym zakresie

Program szkolenia

1. Wyzwania wirtualnych zespołów

  • Dysfunkcje w pracy zespołów wirtualnych (m.in. brak zaufania, rozproszenie odpowiedzialności)
  • Konflikty i błędy komunikacyjne w zespołach wirtualnych
  • Brak tożsamości zespołu, tzw. team spirit

2. Specyfika zespołów wirtualnych – w kontraście do zespołów pracujących stacjonarnie

  • Idea zespołów wirtualnych
  • Idea zespołów rozproszonych
  • Model hybrydowy
  • Zalety i wady każdego modelu, specyfika oraz wyzwania
  • Motywowanie pracowników w trybie online
  • Kreowanie zaangażowania: różnice w podejściu stacjonarnym i wirtualnym / rozproszonym

3. Komunikacja z zespołem w trybie online

  • Przegląd modeli komunikacji w zespole rozproszonym
  • Model słońca
  • Model sieciowy
  • Feedback i feedforward w trybie online
  • Komunikacja w zespole międzypokoleniowym – zbiór dobrych praktyk

4. Role platform komunikacyjnych w cyfrowej rzeczywistości

  • Wymiana informacji
  • Statusy realizacji zadań
  • Podział zadań w zespołach samoorganizujących się
  • Szybka motywacja i wzajemne docenianie się członków zespołu

5. Rodzaje platform i aplikacji oraz ich funkcjonalności

  • Trello
  • Teams
  • Kudosy
  • Funkcje czatu w aplikacjach

6. Sztuka organizowania i prowadzenia spotkań zespołowych online

  • Rutyny menedżerskie podczas spotkań online
  • Sposoby na osiąganie wyższego zaangażowania podczas spotkań służbowych
  • Spotkanie formalne i nieformalne w trybie remote

7. Efektywność zespołów pracujących wirtualnie – sposoby jej podnoszenia

  • Tablica Kanban
  • Techniki planowania pracy
  • Przydatne aplikacje, które podnoszą efektywność wirtualnych zespołów: Nozbe, To do ist

8. Wzajemne zaufanie i wzajemna kontrola w trybie remote – wirtualnej współpracy

  • Czy kontrola jest najlepszą formą zaufania w zdalnym zespole
  • Metody sprawowania kontroli i monitorowania zadań w wirtualnym zespole
  • Monitorowanie vs egzekwowanie w zespole wirtualnym

9. Metody usprawniania komunikacji w wirtualnej przestrzeni

  • Kiedy telefon? mail? czat? komunikator
  • Rola daily w codziennej współpracy

10. Wirtualna współpraca i komunikacja w różnorodnym środowisku DIVERSITY

  • Specyfika środowiska Diversity
  • Zarządzanie różnorodnością w wirtualnej rzeczywistości
  • Preferencje technologiczne 4. Generacji pokoleń
  • Zarządzanie potencjałem i kompetencjami w różnorodnym zespole

11. Zarządzanie kompetencjami członków wirtualnych zespołów

  • Diagnozowanie poziomu chęci i umiejętności pracowników zdalnych
  • Metody nabywania i wzmacniania kompetencji w zespołach wirtualnych
  • Diagnozowanie luk kompetencyjnych
  • Specyfika „uczenia” się poprzez doświadczenie w zespołach wirtualnych
  • Narzędzia zarządzania rozwojem pracowników: instruktaż, coaching, mentoring

12. MBO – zarządzanie przez cele w zespołach wirtualnych

  • Cele strategiczne
  • Cele taktyczne
  • Cele operacyjne
  • Komunikowanie strategii
  • Zarządzanie kompetencjami pracowników w oparciu o siatkę celów

Chcesz wiedzieć więcej? Zostaw swoje dane,
a my skontaktujemy się z Tobą!