Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy
Ramowy program szkolenia
Czas: 9 dni
Grupa docelowa
Uczestnikami projektu są mikro, mali, średni i duzi przedsiębiorcy (bez samozatrudnionych), zespoły HR oraz menadżerowie/ kandydaci na menadżerów zainteresowani otrzymaniem refundacji na usługi rozwojowe mające na celu przygotowanie pracodawców do wprowadzenia i zarządzania zmianą w firmie związaną m.in. ze starzeniem się społeczeństwa czy zróżnicowaniem sposobu świadczenia pracy.
Liczba godzin szkolenia: 2-3 dni
Cel edukacyjny
Głównym celem szkolenia „Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy” jest zdobycie wiedzy i umiejętności na temat: zrozumienia i wykorzystania nowych trendów w obszarze HR/ zarządzania kapitałem ludzkim; wykorzystania dobrych praktyk HR w kluczowych obszarach związanych ze zmianami na rynku pracy i szeroko rozumianym otoczeniem społecznym; wdrażanie zmian w organizacji w kontekście wykorzystania innowacyjnych rozwiązań i procesów HR oraz praca z różnymi grupami interesariuszy procesów zmian, a w szczególności radzenie sobie z oporem przed zmianami.
Podczas szkolenia rozwijane będą kompetencję zgodne z Opisem kompetencji kadr w obszarze HR dot. „Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy”.
Efekty uczenia się
- Opisuje znaczenie zmian społecznych i gospodarczych (na poziomie Polski i świata) i ich wpływ na procesy zarządzania kapitałem ludzkim.
- Identyfikuje i opisuje nowe trendy w obszarze HR / zarzadzania kapitałem ludzkim wynikające z sytuacji na rynku pracy oraz ich wpływ na wyzwania i politykę personalną własnej firmy.
- Monitoruje działania, programy HR, które wdrażają najczęściej firmy z jego/jej branży. Wskazuje zarówno korzyści jak i ograniczenia oraz zagrożenia związane z tymi rozwiązaniami.
- Sporządza wnioski z analizy dobrych praktyk HR innych organizacji i wykorzystuje je w planowanych u siebie wdrożeniach.
- Opracowuje innowacyjne rozwiązania w obszarze polityki personalnej własnej firmy i sprawnie włącza w ich realizację wszystkie grupy pracowników, których te zmiany dotyczą.
- Wspiera u pracowników budowanie nowych postaw i zachowań adekwatnych do zmieniającej się sytuacji i wymogów firmy.
- Ocenia gotowość przedsiębiorstwa i pracowników do przeprowadzenia zmian.
- Inicjuje i wdraża w organizacji zmiany związane z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań i procesów HR.
- Diagnozuje potrzeby różnych interesariuszy i zróżnicowanych grup pracowniczych (z uwzględnieniem m.in. płci, wieku, pochodzenia etnicznego i poglądów) i przygotowuje dla nich odpowiednie programy HR ukierunkowane nie tylko na zaspokojenie tych potrzeb, lecz także na pełną integrację pracowników w ramach organizacji.
- Identyfikuje źródła (np. obawy pracowników przed utratą pracy, niedopasowaniem kompetencji itp.) i sprawnie eliminuje przejawy oporu przed zmianami.
- Identyfikuje potrzeby, obawy i oczekiwania różnych grup interesariuszy (m.in.: kadra zarządzająca i menedżerska, przedstawiciele grup społecznych, kulturowych oraz wiekowych) w stosunku do procesów zmian związanych z wdrażaniem nowych rozwiązań HR. Omawia je na bieżąco i uwzględnia w swoich działaniach.
- Odpowiednio do potrzeb różnych grup interesariuszy objaśnia działania związane z wdrażaniem nowych rozwiązań HR.
- Kształtuje wśród współpracowników pozytywne nastawienie do zmian.
Program szkolenia
1. Kontekst nieustannych zmian
- VUCA i BANI – założenia.
- Jak radzić sobie w zmiennej rzeczywistości w cyfrowym świecie – J. Casicio:
- To, co kruche, wymaga zdolności i odporności.
- Odpowiedzią na niepokój jest empatia i uważność.
- To, co nieliniowe, wymaga kontekstu i adaptacji.
- To, co niezrozumiałe wymaga kontekstu i adaptacji.
2. Dostosowanie umiejętności interesariuszy zmian do nowej rzeczywistości
- Analiza umiejętności obecnych pracowników w kontekście nowych wymagań rynku pracy
- Dopasowanie szkoleń i wsparcie w rozwoju umiejętności niezbędnych do efektywnego funkcjonowania w nowych warunkach.
3. Planowanie sukcesji w dobie zmian
- Identyfikacja kluczowych ról i kompetencji niezbędnych dla przyszłego sukcesu organizacji.
- Zasady sukcesji.
- Budowanie programów mentoringowych.
4. Zarządzanie różnorodnością jako wiodąca kompetencja zmiennej rzeczywistości
- Zrozumienie i akceptacja różnorodności w zespole.
- Koncentracja na budowaniu kultury włączającej.
- Promowanie inkluzji i równości, w celu lepszego radzenia sobie z różnorodnymi wyzwaniami.
- Oczekiwania od pracy pokoleń BB, X, Y, Z.
- Blokady utrudniające współpracę na płaszczyźnie myśli i zachowań.
- Projektowanie i dostosowanie przekazu z uwzględnieniem różnic międzypokoleniowych.
5. Monitoring postępów realizacji zmian
- Regularny monitoring zmian na rynku pracy (trendy technologiczne, nowe umiejętności, zmiany w oczekiwaniach pracowników czy konkurencji).
- Identyfikacja ewentualnych trudności w realizacji zmian strategii funkcjonalnej HR.
- Dostosowanie strategii zarządzania zmianami.
1. Wyniki badań Korn Ferry Institute – co jest gwarantem sukcesu na gruncie procesów uczenia się?
- Wyzwania w obszarze HR.
- Wyzwania kadry menedżerskiej.
- Kontekst zmian i gwałtownych transformacji.
- Główne wnioski z międzynarodowych badań KFI.
2. Czym są kompetencje przyszłości i dlaczego warto je pozyskiwać?
- Dlaczego zarządzanie zmianą znalazło się na szczycie listy kompetencji przyszłości?
- Zwinne ujęcie zmiany i procesów adaptacji do zmian.
3. Dlaczego Learning Agility została uznana za jedną z najbardziej pożądanych kompetencji przyszłości drugiej dekady XXI wieku?
4. Zmiany we współczesnym świecie – dlaczego zmienna rzeczywistość staje się siłą napędową uczenia się nowych rzeczy i oduczania tego, co nie przynosi już efektów?
- O sile przestarzałych nawyków.
- Dlaczego tak trudno zmienić nawyki?
- Jak wyrobić w sobie zdolność i sprawność do porzucania przestarzałych nawyków i zastąpienie ich nowymi?
5. Oczekiwania wobec menedżerów i pracowników na gruncie Learning Agility, czyli pięć obszarów rozwoju
- Self-awerness – rola samoświadomości w procesie rozwoju.
- Mental Agility – zwinność psychiczna i sposoby jej osiągania.
- People Agility – zwinność w pracy z ludźmi, w interakcjach międzyludzkich.
- Change Agility – zwinność w zmianach, czyli elastyczność i gotowość do eksperymentowania i adaptowania nowych rozwiązań.
- Results Agility – zwinność na poziomie wyników rezultatów, czyli skuteczność osobista.
6. Self awerness – jak podnosić samoświadomość interesariuszy zmian?
7. Mental agility – jak wspomagać zwinność psychiczną interesariuszy zmian?
8. People agility – jak dbać o relacje między interesariuszami zmian?
9. Change agility – jak uelastyczniać interesariuszy zmian oraz zachęcać ich do eksperymentowania oraz wzmacniać zdolności adaptacyjne?
10. Results agility – jak kreować przedsiębiorczość na poziomie wyników, rezultatów wśród interesariuszy zmian?
11. Jak rozwijać własne kompetencje w pięciu obszarach Learning Agility?
1. Projektowanie zmian
- Praca z kompasem zmian: sens, wizja, działania, angażowanie w zmianę.
- Etapy procesu wdrażania zaprojektowanych zmian: komunikacja, edukacja, wsparcie, angażowanie w zmianę, negocjacje, przymus, kooptacja.
- Efektywność w procesie zmian – świadomość kosztów i zwrotów z inwestycji. Podejście rezultatowe.
2. Planowanie działań strategicznych w ramach zmian na rynku pracy
- Strategia i substrategie HR.
- Agility, czyli zwinność w planowaniu – liczby vs. system.
- Reguły projektowania strategii, czyli o czym warto pamiętać w formułowaniu strategii organizacyjnej?
- Określenie roli funkcji personalnej w dobie zmian organizacyjnych.
3. Opracowanie Analizy Luk, Planu Działań oraz Strategii
- Relacja strategii organizacyjnej.
- Analiza strategii firmy i definiowanie modelu wspierania realizacji celów strategicznych firmy poprzez działania w zakresie Zarządzania Zasobami Ludzkimi (dekodowanie strategii biznesowej Firmy).
- Analiza oczekiwań interesariuszy wobec Zarządzania Zasobami Ludzkimi w firmie i definiowanie możliwych pól konfliktu i pól współpracy.
- Definiowanie ryzyk dla rozwoju organizacji związanych z Kapitałem Ludzkim i wartościami niematerialnymi.
4. Modelowanie działalności HR
- Określanie planów działania i inicjatyw wspierających realizację strategii HR.
- Określanie kluczowych wskaźników dotyczących efektywności Zarządzania Zasobami Ludzki i wsparcia funkcji HR dla realizacji strategicznych celów firmy.
- Działania i mierniki realizacji działań w poszczególnych obszarach Strategii HR.
- Określenie zasad wdrożenia dobrych praktyk w obszarze.
- Mierniki realizacji działania.
- Harmonogram realizacji działania.
- Monitorowanie i kontrola realizacji strategii.
5. Kompetencje w procesie zmian na rynku pracy
- Różnorodne zespoły w nowej rzeczywistości organizacyjnej.
- Uważność (mindfulness) w zmianie jako źródło przywództwa nowoczesnych liderów.
- Podejmowanie dobrych jakościowo decyzji poprzez umiejętne włączenie emocji do racjonalnego procesu decyzyjnego w zmianie.
- Jak zbudować w podległych procesach adaptację do poważnych zmian.
- Future Teams – jak budować zespoły działające w warunkach zmiany.
- Nowa strategia – integracja wiedzy z obszaru zarządzania, zespołami i procesami w świecie nowych struktur.
1. Komunikacja w zmianie
- Rola expose menedżera w zmianie.
- Trzystopniowy model komunikowania zmian: rozmrożenie – konwersja – zamrożenie.
- Model 3E – angażowanie w zmiany.
- Programatory lingwistyczne – jakie słowa i zwroty obniżają motywację pracowników do zmian oraz wywołują obawy?
- Normy etyczne i społeczne w procesie komunikowania zmian.
2. Perswazja i przekonywanie, czyli jak przekonywać bez wywierania nacisku i przymusu?
- Model Golden Circle, czyli dlaczego warto zaczynać od „dlaczego”?
- Język korzyści i język wyobrażeń.
- Storytelling perswazyjny, jako skuteczny sposób oddziaływania na emocje interesariuszy zmian.
- 7 praw perswazji wg R. Cialdiniego.
3. Formy komunikowania zmian
- Formy analogowe.
- Formy cyfrowe.
- W jakich sytuacjach sprawdzi się jaka forma?
4. Gra symulacyjna „Zmiana w organizacji”
- Jak zmianę odbierają wszystkie szczeble w Organizacji?
- Jakie błędy można popełnić w procesie komunikowania zmian?
- Dobre praktyki w procesie komunikowania zmian.
- Psychologiczne aspekty komunikowania zmian.
5. Warsztat poświęcony projektowaniu komunikacji zmian w mojej Organizacji
1. Czy kreatywność i innowacyjność oznaczają to samo?
- Czym jest kreatywność?
- Czym jest innowacyjność?
- Bariery kreatywności:
- Fiksacja funkcjonalna
- Osobiste przekonania
- Myślenie w kategoriach „in – the- box”
- Myślenie wertykalne vs lateralne.
2. Jak obudzić kreatywność w procesie zmian?
- Sześć praw, które warunkują kreatywność w zespołach
- Świeżość
- Szklarniowanie
- Realność
- Odwaga
- Impet
- Sygnalizowanie
3. Generator pomysłów – metody twórczej pracy
- Burza mózgów.
- Odwrócona burza mózgów.
- Techniki 4R
- Reexpression – odkrywanie na nowo.
- Revolution – kwestionowanie istniejących założeń.
- Random links – losowe połączenia i wymuszona zależność.
- Related worlds – światy powiązane.
4. Warsztat poświęcony kreatywnemu generowaniu pomysłów oraz wypracowywaniu rozwiązań
5. Kreowanie środowiska sprzyjającego kreatywnym zespołom
- Jak „zabić” pomysł? Środowisko ER Style i o tym, jak nieświadomie można zabić ducha kreatywności w zespole.
- Idea killer – jak uciszyć zewnętrznych i wewnętrznych krytyków?
- Inkubator pomysłów – o rozwiązaniach, które wprowadziły najbardziej zaawansowane technologicznie firmy na świecie w celu kreowania środowiska sprzyjającego kreatywności.
1. Założenia Design Thinking
- Case study Ideo.
- Geneza powstania metodologii DT.
2. Etapy Procesu Design Thinking
3. Empatia:
- Z jakiego powodu warto poznać użytkownika?
- Problemy i motywacje, które warunkują ludzkie wybory i zachowania.
- Mapa empatii.
- Wywiady etnograficzne.
- Obserwacje użytkowników.
4. Definiowanie potrzeb
- Rozróżnianie potrzeb od rozwiązań.
- Redefiniowanie problemu.
- Re-farming.
- 5xWhy.
5. Generowanie pomysłów
- Brainstoriming.
- Metody twórczego poszukiwania rozwiązań.
- Sposoby uruchamiania prawej półkuli mózgowej.
- Metoda Walta Disneya.
6. Budowanie prototypów
- Co to jest prototyp?
- Cykl Deminga (PDCA).
- Plan – planowanie
- Analiza skutków działania i braku działania.
- Sposób pomiaru sukcesu.
- Plan wdrożenia zmiany.
- Zaangażowanie innych zainteresowanych.
- Do – działanie
- Przeprowadzenie pilotażu.
- Wdrożenie.
- Check – sprawdzanie
- Sprawdzanie rezultatu pilotażu.
- Analiza skuteczności.
- Act – wdrożenie.
- Implementacja pożądanych efektów.
- Storyboard.
- Case study: Dyson, Next.
7. Testowanie
- Testowanie w środowisku użytkownika.
- Wykorzystanie feedbacku.
- Implementacja.
1. Analiza pola sił Kurta Levina i przyczyny oporu w zmianie
- Opór logiczny.
- Opór psychologiczny.
- Opór socjologiczny.
- Po czym poznać typ oporu?
- Jak minimalizować każdy z w/w rodzajów oporu?
2. Budowanie współodpowiedzialności za proces zmiany
- Model ADKAR (indywidualne tempo adaptacji w zmianach) a potencjał sprawniejszego przechodzenie przez zmiany.
- Mapa świadomości – co wspiera naszą efektywność w zmianie, a co ją ogranicza.
- Zarządzanie zmianą – przygotowanie planu zarządzania oporem.
- Przechodzenie przez zmianę i bieżące zbieranie informacji zwrotnej.
- Zasady udzielania informacji zwrotnej, asertywna krytyka, udzielanie pochwał i upomnień, zamiana oceny na opinię.
- Najbardziej popularne gry psychologiczne stosowane przez pracowników w procesie zmian.
- Metody radzenia sobie z grami stosowanymi przez pracowników, stawianie granic, egzekwowanie ustaleń.
3. Praca nad oporem i konfliktem w trakcie procesu zmiany
- Zmiany z punktu widzenia podległych pracowników
- Po co nam ta zmiana?
- Zmiana – zagrożenie czy szansa?
- Skuteczność i akceptacja menedżera zespołu w procesie zmian – czy to się da pogodzić?
- Nowy świat pracy – co to znaczy być elastycznym?
- Przyczyny oporu pracowników
- Emocjonalne podłoże oporu.
- Postawa konfrontacyjna.
- Opór w kategoriach konfliktu.
4. Uczestnictwo pracowników
- Praktyki angażujące pracowników w proces zmiany.
- Sposoby radzenia sobie z oporem
- Zmiana perspektyw.
- Style i techniki rozwiązywania konfliktów.
5. Wsparcie dla zdrowia psychicznego
- Diagnoza sytuacji mogących generować stres i niepewność wśród pracowników.
- Zapewnienie wsparcie dla zdrowia psychicznego pracowników poprzez dostęp do poradnictwa, szkoleń antystresowych czy programów well-being.
- Wsparcie ze strony konsultantów kryzysowych, psychoterapeutów.
1. Nowe Trendy w Zarządzaniu Kapitałem Ludzkim
- Analiza najnowszych trendów i wyzwań w obszarze HR.
- Znaczenie personalizacji i elastyczności w zarządzaniu kapitałem ludzkim.
- Przykłady organizacji skutecznie dostosowujących się do zmian na rynku pracy.
2. Dobre Praktyki HR w Kluczowych Obszarach Związanych ze Zmianami
- Rola HR i kadry menadżerskiej w tworzeniu elastycznych modeli pracy.
- Strategie rekrutacyjne w czasach zmian na rynku pracy.
- Wdrażanie praktyk związanych z równowagą pracy a życiem oraz zdrowiem psychicznym pracowników.
3. Zarządzanie Zmianami w Szeroko Rozumianym Otoczeniu Społecznym
- Znaczenie zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności w zmieniającym się otoczeniu społecznym.
- Integracja wartości organizacyjnych z oczekiwaniami społeczeństwa.
- Przykłady firm skutecznie adaptujących się do zmian w społeczeństwie.
1. Empowerment – angażowanie i utrzymanie zaangażowania pracowników zmianie
- Analiza case – studies z fabryki Boeinga.
- Założenia podejścia empowerment.
- Jak wpływać na poczet odpowiedzialności, właścicielskie podejście i zaangażowanie pracowników?
- Sposoby kreowania motywacji wewnętrznej.
- Ambasador zmiany, czyli rola menedżera w inicjowaniu zmian i liderowaniu.
2. Trzy generacje w procesie motywowania do zmian
- Motywacja 1.0 – podejście A. Maslowa.
- Motywacja 2.0 – podejście F. Herzberga.
- Motywacja 3.0 – kreowanie motywacji wewnętrznej RMP.
3. Model motywacji błyskawicznej M. Pantalona
- Jak bez nacisku poznać motywatory, które mogą zadziałać w sytuacji zmian?
- Sześć kroków prowadzenia rozmowy wg modelu motywacji błyskawicznej.
4. Gra „Moving Motivators”
- Jak poznać motywatory każdego interesariusza zmiany?
- Jak pracować z motywacją?
- Jak weryfikować, czy motywatory nie ulegają zmianie?
5. Kreowanie zaangażowania, czyli ważny składnik motywowania do zmian
- Czym różni się zaangażowanie od motywacji?
- Sposoby kreowania zaangażowania.
- Metody podtrzymywania zaangażowania.
6. Mapa zaangażowania interesariuszy zmiany
- Antagoniści.
- Bierny opór.
- Neutralni.
- Gotowi do pomocy.
- Zaangażowani.
- Jak rozpoznać poszczególne stadia?
- Jak wpływać na zaangażowanie?