Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy

Ramowy program szkolenia

Czas: 9 dni

Grupa docelowa

Uczestnikami projektu są mikro, mali, średni i duzi przedsiębiorcy (bez samozatrudnionych), zespoły HR oraz menadżerowie/ kandydaci na menadżerów zainteresowani otrzymaniem refundacji na usługi rozwojowe mające na celu przygotowanie pracodawców do wprowadzenia i zarządzania zmianą w firmie związaną m.in. ze starzeniem się społeczeństwa czy zróżnicowaniem sposobu świadczenia pracy.

Liczba godzin szkolenia: 2-3 dni

Cel edukacyjny

Głównym celem szkolenia „Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy” jest zdobycie wiedzy i umiejętności na temat: zrozumienia i wykorzystania nowych trendów w obszarze HR/ zarządzania kapitałem ludzkim; wykorzystania dobrych praktyk HR w kluczowych obszarach związanych ze zmianami na rynku pracy i szeroko rozumianym otoczeniem społecznym; wdrażanie zmian w organizacji w kontekście wykorzystania innowacyjnych rozwiązań i procesów HR oraz praca z różnymi grupami interesariuszy procesów zmian, a w szczególności radzenie sobie z oporem przed zmianami.

Podczas szkolenia rozwijane będą kompetencję zgodne z Opisem kompetencji kadr w obszarze HR dot. „Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy”.

Efekty uczenia się

  • Opisuje znaczenie zmian społecznych i gospodarczych (na poziomie Polski i świata) i ich wpływ na procesy zarządzania kapitałem ludzkim.
  • Identyfikuje i opisuje nowe trendy w obszarze HR / zarzadzania kapitałem ludzkim wynikające z sytuacji na rynku pracy oraz ich wpływ na wyzwania i politykę personalną własnej firmy.
  • Monitoruje działania, programy HR, które wdrażają najczęściej firmy z jego/jej branży. Wskazuje zarówno korzyści jak i ograniczenia oraz zagrożenia związane z tymi rozwiązaniami.
  • Sporządza wnioski z analizy dobrych praktyk HR innych organizacji i wykorzystuje je w planowanych u siebie wdrożeniach.
  • Opracowuje innowacyjne rozwiązania w obszarze polityki personalnej własnej firmy i sprawnie włącza w ich realizację wszystkie grupy pracowników, których te zmiany dotyczą.
  • Wspiera u pracowników budowanie nowych postaw i zachowań adekwatnych do zmieniającej się sytuacji i wymogów firmy.
  • Ocenia gotowość przedsiębiorstwa i pracowników do przeprowadzenia zmian.
  • Inicjuje i wdraża w organizacji zmiany związane z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań i procesów HR.
  • Diagnozuje potrzeby różnych interesariuszy i zróżnicowanych grup pracowniczych (z uwzględnieniem m.in. płci, wieku, pochodzenia etnicznego i poglądów) i przygotowuje dla nich odpowiednie programy HR ukierunkowane nie tylko na zaspokojenie tych potrzeb, lecz także na pełną integrację pracowników w ramach organizacji.
  • Identyfikuje źródła (np. obawy pracowników przed utratą pracy, niedopasowaniem kompetencji itp.) i sprawnie eliminuje przejawy oporu przed zmianami.
  • Identyfikuje potrzeby, obawy i oczekiwania różnych grup interesariuszy (m.in.: kadra zarządzająca i menedżerska, przedstawiciele grup społecznych, kulturowych oraz wiekowych) w stosunku do procesów zmian związanych z wdrażaniem nowych rozwiązań HR. Omawia je na bieżąco i uwzględnia w swoich działaniach.
  • Odpowiednio do potrzeb różnych grup interesariuszy objaśnia działania związane z wdrażaniem nowych rozwiązań HR.
  • Kształtuje wśród współpracowników pozytywne nastawienie do zmian.

Program szkolenia

1. Kontekst nieustannych zmian

  • VUCA i BANI – założenia.
  • Jak radzić sobie w zmiennej rzeczywistości w cyfrowym świecie – J. Casicio:
    • To, co kruche, wymaga zdolności i odporności.
    • Odpowiedzią na niepokój jest empatia i uważność.
    • To, co nieliniowe, wymaga kontekstu i adaptacji.
    • To, co niezrozumiałe wymaga kontekstu i adaptacji.

2. Dostosowanie umiejętności interesariuszy zmian do nowej rzeczywistości

  • Analiza umiejętności obecnych pracowników w kontekście nowych wymagań rynku pracy
  • Dopasowanie szkoleń i wsparcie w rozwoju umiejętności niezbędnych do efektywnego funkcjonowania w nowych warunkach.

3. Planowanie sukcesji w dobie zmian

  • Identyfikacja kluczowych ról i kompetencji niezbędnych dla przyszłego sukcesu organizacji.
  • Zasady sukcesji.
  • Budowanie programów mentoringowych.

4. Zarządzanie różnorodnością jako wiodąca kompetencja zmiennej rzeczywistości

  • Zrozumienie i akceptacja różnorodności w zespole.
  • Koncentracja na budowaniu kultury włączającej.
  • Promowanie inkluzji i równości, w celu lepszego radzenia sobie z różnorodnymi wyzwaniami.
  • Oczekiwania od pracy pokoleń BB, X, Y, Z.
  • Blokady utrudniające współpracę na płaszczyźnie myśli i zachowań.
  • Projektowanie i dostosowanie przekazu z uwzględnieniem różnic międzypokoleniowych.

5. Monitoring postępów realizacji zmian

  • Regularny monitoring zmian na rynku pracy (trendy technologiczne, nowe umiejętności, zmiany w oczekiwaniach pracowników czy konkurencji).
  • Identyfikacja ewentualnych trudności w realizacji zmian strategii funkcjonalnej HR.
  • Dostosowanie strategii zarządzania zmianami.

1. Wyniki badań Korn Ferry Institute – co jest gwarantem sukcesu na gruncie procesów uczenia się?

  • Wyzwania w obszarze HR.
  • Wyzwania kadry menedżerskiej.
  • Kontekst zmian i gwałtownych transformacji.
  • Główne wnioski z międzynarodowych badań KFI.

2. Czym są kompetencje przyszłości i dlaczego warto je pozyskiwać?

  • Dlaczego zarządzanie zmianą znalazło się na szczycie listy kompetencji przyszłości?
  • Zwinne ujęcie zmiany i procesów adaptacji do zmian.

3. Dlaczego Learning Agility została uznana za jedną z najbardziej pożądanych kompetencji przyszłości drugiej dekady XXI wieku?

4. Zmiany we współczesnym świecie – dlaczego zmienna rzeczywistość staje się siłą napędową uczenia się nowych rzeczy i oduczania tego, co nie przynosi już efektów?

  • O sile przestarzałych nawyków.
  • Dlaczego tak trudno zmienić nawyki?
  • Jak wyrobić w sobie zdolność i sprawność do porzucania przestarzałych nawyków i zastąpienie ich nowymi?

5. Oczekiwania wobec menedżerów i pracowników na gruncie Learning Agility, czyli pięć obszarów rozwoju

  • Self-awerness – rola samoświadomości w procesie rozwoju.
  • Mental Agility – zwinność psychiczna i sposoby jej osiągania.
  • People Agility – zwinność w pracy z ludźmi, w interakcjach międzyludzkich.
  • Change Agility – zwinność w zmianach, czyli elastyczność i gotowość do eksperymentowania i adaptowania nowych rozwiązań.
  • Results Agility – zwinność na poziomie wyników rezultatów, czyli skuteczność osobista.

6. Self awerness – jak podnosić samoświadomość interesariuszy zmian?

7. Mental agility – jak wspomagać zwinność psychiczną interesariuszy zmian?

8. People agility – jak dbać o relacje między interesariuszami zmian?

9. Change agility – jak uelastyczniać interesariuszy zmian oraz zachęcać ich do eksperymentowania oraz wzmacniać zdolności adaptacyjne?

10. Results agility – jak kreować przedsiębiorczość na poziomie wyników, rezultatów wśród interesariuszy zmian?

11. Jak rozwijać własne kompetencje w pięciu obszarach Learning Agility?

1. Projektowanie zmian

  • Praca z kompasem zmian: sens, wizja, działania, angażowanie w zmianę.
  • Etapy procesu wdrażania zaprojektowanych zmian: komunikacja, edukacja, wsparcie, angażowanie w zmianę, negocjacje, przymus, kooptacja.
  • Efektywność w procesie zmian – świadomość kosztów i zwrotów z inwestycji. Podejście rezultatowe.

2. Planowanie działań strategicznych w ramach zmian na rynku pracy

  • Strategia i substrategie HR.
  • Agility, czyli zwinność w planowaniu – liczby vs. system.
  • Reguły projektowania strategii, czyli o czym warto pamiętać w formułowaniu strategii organizacyjnej?
  • Określenie roli funkcji personalnej w dobie zmian organizacyjnych.

3. Opracowanie Analizy Luk, Planu Działań oraz Strategii

  • Relacja strategii organizacyjnej.
  • Analiza strategii firmy i definiowanie modelu wspierania realizacji celów strategicznych firmy poprzez działania w zakresie Zarządzania Zasobami Ludzkimi (dekodowanie strategii biznesowej Firmy).
  • Analiza oczekiwań interesariuszy wobec Zarządzania Zasobami Ludzkimi w firmie i definiowanie możliwych pól konfliktu i pól współpracy.
  • Definiowanie ryzyk dla rozwoju organizacji związanych z Kapitałem Ludzkim i wartościami niematerialnymi.

4. Modelowanie działalności HR

  • Określanie planów działania i inicjatyw wspierających realizację strategii HR.
  • Określanie kluczowych wskaźników dotyczących efektywności Zarządzania Zasobami Ludzki i wsparcia funkcji HR dla realizacji strategicznych celów firmy.
    • Działania i mierniki realizacji działań w poszczególnych obszarach Strategii HR.
    • Określenie zasad wdrożenia dobrych praktyk w obszarze.
    • Mierniki realizacji działania.
    • Harmonogram realizacji działania.
    • Monitorowanie i kontrola realizacji strategii.

5. Kompetencje w procesie zmian na rynku pracy

  • Różnorodne zespoły w nowej rzeczywistości organizacyjnej.
  • Uważność (mindfulness) w zmianie jako źródło przywództwa nowoczesnych liderów.
  • Podejmowanie dobrych jakościowo decyzji poprzez umiejętne włączenie emocji do racjonalnego procesu decyzyjnego w zmianie.
  • Jak zbudować w podległych procesach adaptację do poważnych zmian.
  • Future Teams – jak budować zespoły działające w warunkach zmiany.
  • Nowa strategia – integracja wiedzy z obszaru zarządzania, zespołami i procesami w świecie nowych struktur.

1. Komunikacja w zmianie

  • Rola expose menedżera w zmianie.
  • Trzystopniowy model komunikowania zmian: rozmrożenie – konwersja – zamrożenie.
  • Model 3E – angażowanie w zmiany.
  • Programatory lingwistyczne – jakie słowa i zwroty obniżają motywację pracowników do zmian oraz wywołują obawy?
  • Normy etyczne i społeczne w procesie komunikowania zmian.

2. Perswazja i przekonywanie, czyli jak przekonywać bez wywierania nacisku i przymusu?

  • Model Golden Circle, czyli dlaczego warto zaczynać od „dlaczego”?
  • Język korzyści i język wyobrażeń.
  • Storytelling perswazyjny, jako skuteczny sposób oddziaływania na emocje interesariuszy zmian.
  • 7 praw perswazji wg R. Cialdiniego.

3. Formy komunikowania zmian

  • Formy analogowe.
  • Formy cyfrowe.
  • W jakich sytuacjach sprawdzi się jaka forma?

4. Gra symulacyjna „Zmiana w organizacji”

  • Jak zmianę odbierają wszystkie szczeble w Organizacji?
  • Jakie błędy można popełnić w procesie komunikowania zmian?
  • Dobre praktyki w procesie komunikowania zmian.
  • Psychologiczne aspekty komunikowania zmian.

5. Warsztat poświęcony projektowaniu komunikacji zmian w mojej Organizacji

1. Czy kreatywność i innowacyjność oznaczają to samo?

  • Czym jest kreatywność?
  • Czym jest innowacyjność?
  • Bariery kreatywności:
    • Fiksacja funkcjonalna
    • Osobiste przekonania
    • Myślenie w kategoriach „in – the- box”
    • Myślenie wertykalne vs lateralne.

2. Jak obudzić kreatywność w procesie zmian?

  • Sześć praw, które warunkują kreatywność w zespołach
    • Świeżość
    • Szklarniowanie
    • Realność
    • Odwaga
    • Impet
    • Sygnalizowanie

3. Generator pomysłów – metody twórczej pracy

  • Burza mózgów.
  • Odwrócona burza mózgów.
  • Techniki 4R
    • Reexpression – odkrywanie na nowo.
    • Revolution – kwestionowanie istniejących założeń.
    • Random links – losowe połączenia i wymuszona zależność.
    • Related worlds – światy powiązane.

4. Warsztat poświęcony kreatywnemu generowaniu pomysłów oraz wypracowywaniu rozwiązań

5. Kreowanie środowiska sprzyjającego kreatywnym zespołom

  • Jak „zabić” pomysł? Środowisko ER Style i o tym, jak nieświadomie można zabić ducha kreatywności w zespole.
  • Idea killer – jak uciszyć zewnętrznych i wewnętrznych krytyków?
  • Inkubator pomysłów – o rozwiązaniach, które wprowadziły najbardziej zaawansowane technologicznie firmy na świecie w celu kreowania środowiska sprzyjającego kreatywności.

1. Założenia Design Thinking

  • Case study Ideo.
  • Geneza powstania metodologii DT.

2. Etapy Procesu Design Thinking

3. Empatia:

  • Z jakiego powodu warto poznać użytkownika?
  • Problemy i motywacje, które warunkują ludzkie wybory i zachowania.
  • Mapa empatii.
  • Wywiady etnograficzne.
  • Obserwacje użytkowników.

4. Definiowanie potrzeb

  • Rozróżnianie potrzeb od rozwiązań.
  • Redefiniowanie problemu.
  • Re-farming.
  • 5xWhy.

5. Generowanie pomysłów

  • Brainstoriming.
  • Metody twórczego poszukiwania rozwiązań.
  • Sposoby uruchamiania prawej półkuli mózgowej.
  • Metoda Walta Disneya.

6. Budowanie prototypów

  • Co to jest prototyp?
  • Cykl Deminga (PDCA).
  • Plan – planowanie
    • Analiza skutków działania i braku działania.
    • Sposób pomiaru sukcesu.
    • Plan wdrożenia zmiany.
    • Zaangażowanie innych zainteresowanych.
  • Do  – działanie
    • Przeprowadzenie pilotażu.
    • Wdrożenie.
  • Check – sprawdzanie
    • Sprawdzanie rezultatu pilotażu.
    • Analiza skuteczności.
  • Act – wdrożenie.
  • Implementacja pożądanych efektów.  
  • Storyboard.
  • Case study: Dyson, Next.

7. Testowanie

  • Testowanie w środowisku użytkownika.
  • Wykorzystanie feedbacku.
  • Implementacja.

1. Analiza pola sił Kurta Levina i przyczyny oporu w zmianie

  • Opór logiczny.
  • Opór psychologiczny.
  • Opór socjologiczny.
  • Po czym poznać typ oporu?
  • Jak minimalizować każdy z w/w rodzajów oporu?

2. Budowanie współodpowiedzialności za proces zmiany

  • Model ADKAR (indywidualne tempo adaptacji w zmianach) a potencjał sprawniejszego przechodzenie przez zmiany.
  • Mapa świadomości – co wspiera naszą efektywność w zmianie, a co ją ogranicza.
  • Zarządzanie zmianą – przygotowanie planu zarządzania oporem.
  • Przechodzenie przez zmianę i bieżące zbieranie informacji zwrotnej.
    • Zasady udzielania informacji zwrotnej, asertywna krytyka, udzielanie pochwał i upomnień, zamiana oceny na opinię.
    • Najbardziej popularne gry psychologiczne stosowane przez pracowników w procesie zmian.
    • Metody radzenia sobie z grami stosowanymi przez pracowników, stawianie granic, egzekwowanie ustaleń.

3. Praca nad oporem i konfliktem w trakcie procesu zmiany

  • Zmiany z punktu widzenia podległych pracowników
    • Po co nam ta zmiana?
    • Zmiana – zagrożenie czy szansa?
    • Skuteczność i akceptacja menedżera zespołu w procesie zmian – czy to się da pogodzić?
    • Nowy świat pracy – co to znaczy być elastycznym?
  • Przyczyny oporu pracowników
    • Emocjonalne podłoże oporu.
    • Postawa konfrontacyjna.
    • Opór w kategoriach konfliktu.

4. Uczestnictwo pracowników

  • Praktyki angażujące pracowników w proces zmiany.
  • Sposoby radzenia sobie z oporem
    • Zmiana perspektyw.
    • Style i techniki rozwiązywania konfliktów.

5. Wsparcie dla zdrowia psychicznego

  • Diagnoza sytuacji mogących generować stres i niepewność wśród pracowników.
  • Zapewnienie wsparcie dla zdrowia psychicznego pracowników poprzez dostęp do poradnictwa, szkoleń antystresowych czy programów well-being.
  • Wsparcie ze strony konsultantów kryzysowych, psychoterapeutów.

1. Nowe Trendy w Zarządzaniu Kapitałem Ludzkim

  • Analiza najnowszych trendów i wyzwań w obszarze HR.
  • Znaczenie personalizacji i elastyczności w zarządzaniu kapitałem ludzkim.
  • Przykłady organizacji skutecznie dostosowujących się do zmian na rynku pracy.

2. Dobre Praktyki HR w Kluczowych Obszarach Związanych ze Zmianami

  • Rola HR i kadry menadżerskiej w tworzeniu elastycznych modeli pracy.
  • Strategie rekrutacyjne w czasach zmian na rynku pracy.
  • Wdrażanie praktyk związanych z równowagą pracy a życiem oraz zdrowiem psychicznym pracowników.

3. Zarządzanie Zmianami w Szeroko Rozumianym Otoczeniu Społecznym

  • Znaczenie zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności w zmieniającym się otoczeniu społecznym.
  • Integracja wartości organizacyjnych z oczekiwaniami społeczeństwa.
  • Przykłady firm skutecznie adaptujących się do zmian w społeczeństwie.

1. Empowerment – angażowanie i utrzymanie zaangażowania pracowników zmianie

  • Analiza case – studies z fabryki Boeinga.
  • Założenia podejścia empowerment.
  • Jak wpływać na poczet odpowiedzialności, właścicielskie podejście i zaangażowanie pracowników?
  • Sposoby kreowania motywacji wewnętrznej.
  • Ambasador zmiany, czyli rola menedżera w inicjowaniu zmian i liderowaniu.

2. Trzy generacje w procesie motywowania do zmian

  • Motywacja 1.0 – podejście A. Maslowa.
  • Motywacja 2.0 – podejście F. Herzberga.
  • Motywacja 3.0 – kreowanie motywacji wewnętrznej RMP.

3. Model motywacji błyskawicznej M. Pantalona

  • Jak bez nacisku poznać motywatory, które mogą zadziałać w sytuacji zmian?
  • Sześć kroków prowadzenia rozmowy wg modelu motywacji błyskawicznej.

4. Gra „Moving Motivators”

  • Jak poznać motywatory każdego interesariusza zmiany?
  • Jak pracować z motywacją?
  • Jak weryfikować, czy motywatory nie ulegają zmianie?

5. Kreowanie zaangażowania, czyli ważny składnik motywowania do zmian

  • Czym różni się zaangażowanie od motywacji?
  • Sposoby kreowania zaangażowania.
  • Metody podtrzymywania zaangażowania.

6. Mapa zaangażowania interesariuszy zmiany

  • Antagoniści.
  • Bierny opór.
  • Neutralni.
  • Gotowi do pomocy.
  • Zaangażowani.
  • Jak rozpoznać poszczególne stadia?
  • Jak wpływać na zaangażowanie?

Chcesz wiedzieć więcej? Zostaw swoje dane,
a my skontaktujemy się z Tobą!