Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową
Ramowy program szkolenia
Czas: 9 dni
Cel programu
Głównym celem Programu Rozwoju p.t. Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową” jest zdobycie wiedzy i umiejętności na temat: wdrażania rozwiązań umożliwiających efektywną i satysfakcjonującą pracę zdalną, hybrydową, home office, elastyczny czas pracy, indywidualny rozkład czasu pracy; wykorzystania odpowiednich narzędzi wspierających nowe formy organizacji pracy; radzenia z sobie z typowymi trudnościami (w tym problemy z poczuciem identyfikacji z firmą/ zespołem) oraz budowania zaangażowania pracowników korzystających z tych form pracy, a także zapewnienie sprawnej komunikacji i podziału / delegacji zadań w przypadku pracy zdalnej / hybrydowej.
Efekty uczenia się
- Identyfikuje odpowiednie zapisy Kodeksu Pracy regulujące zasady organizacji pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy.
- Identyfikuje podstawowe / ogólnodostępne oraz dedykowane rozwiązania technologiczne, umożliwiające pracę zdalną i hybrydową.
- Identyfikuje podstawowe potrzeby oraz korzyści dla pracowników wynikające z pracy zdalnej, jak również z wdrożenia elastycznego czasu pracy.
- Opisuje typowe trudności (w tym: problemy z poczuciem identyfikacji z firmą / zespołem, wypalenie zawodowe etc.), które mogą towarzyszyć różnym formom pracy zdalnej i wdraża działania, które je eliminują.
- Wskazuje czynniki, o jakie należy zadbać, aby kształtować zaangażowanie pracowników korzystających z tych form pracy.
- Organizuje działania zespołów wykorzystując pracę zdalną / hybrydową oraz elastyczny czas pracy.
- Skutecznie wdraża rozwiązania zapewniające sprawną komunikację i podział / delegowanie zadań w przypadku pracy zdalnej / hybrydowej, jak również w przypadku elastycznego czasu pracy poszczególnych osób.
- Wdraża do organizacji odpowiednie rozwiązania technologiczne umożliwiające efektywną pracę zdalną i hybrydową.
- Opracowuje i wdraża akceptowane i wspierane przez wszystkich zainteresowanych rozwiązania, pozwalające na skuteczny monitoring efektywności pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy.
- Pomaga kadrze menedżerskiej w unikaniu mikro managementu i ograniczaniu swobody działania pracowników.
- Przygotowuje i wdraża systemowe rozwiązania zapobiegające wystąpieniu takich zjawisk jak wypalenie zawodowe, czy też pogorszenie jakości życia (well-being) pracowników korzystających z pracy zdalnej lub hybrydowej.
- Skutecznie wspiera kadrę menedżerską w radzeniu sobie z typowymi trudnościami (w tym problemami z poczuciem identyfikacji z firmą / zespołem) oraz w budowaniu zaangażowania pracowników korzystających z tych form pracy.
- Omawia z pracownikami i kadrą menedżerską indywidualne przypadki związane z wykorzystaniem pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy itp. Wypracowuje z nimi optymalne rozwiązania w tym zakresie.
Program
1. Wstęp do pracy zdalnej i hybrydowej
- Regulacje Kodeksu Pracy w zakresie zasad organizacji pracy zdalnej i elastycznego czasu pracy.
- Potrzeby i korzyści dla pracowników wynikające z pracy zdalnej oraz elastycznego czasu pracy.
- Elastyczny czas pracy – zalety oraz pułapki.
- Dbałość o zaangażowanie pracowników korzystających z nowych form pracy.
2. Definicje i Cele Pracy Zdalnej i Hybrydowej
- Wprowadzenie do pojęć pracy zdalnej, hybrydowej, home Office, telepracy.
- Korzyści i wyzwania związane z nowymi formami organizacji pracy.
- Różnice między komunikacją w biurze a pracą zdalną/hybrydową.
3. Specyfika zespołów wirtualnych – w kontraście do zespołów pracujących stacjonarnie
- Idea zespołów wirtualnych.
- Idea zespołów rozproszonych.
- Model hybrydowy.
- Zalety i wady każdego modelu, specyfika oraz wyzwania.
- Motywowanie pracowników w trybie online.
- Kreowanie zaangażowania: różnice w podejściu stacjonarnym i wirtualnym / rozproszonym.
4. Budowanie Kultury Organizacyjnej w Pracy Zdalnej/Hybrydowej
- Kształtowanie wartości korporacyjnych w środowisku zdalnym.
- Wprowadzanie polityk i praktyk wspierających zdrową kulturę pracy.
- Promowanie równości i inkluzji w organizacji.
5. Pomiar Efektywności Pracy Zdalnej i Hybrydowej
- Narzędzia do oceny wyników pracy zdalnej/hybrydowej.
- Analiza efektywności indywidualnej i zespołowej.
- Doskonalenie procesów w oparciu o wyniki pomiarów.
1. Role platform komunikacyjnych w cyfrowej rzeczywistości
- Wymiana informacji.
- Statusy realizacji zadań.
- Podział zadań w zespołach wirtualnych.
- Szybka motywacja i wzajemne docenianie się członków zespołu wirtualnego.
2. Rodzaje platform i aplikacji oraz ich funkcjonalności
- Trello
- Teams
- Zoom
- Clickmeeting
- Google Meet
- Kudosy
- Funkcje czatu w aplikacjach
3. Aplikacje i platformy usprawniające pracę zdalną i hybrydową
- Mentimeter
- Kahoot
- Whiteboard
- Mural
4. Praktyczne wykorzystanie narzędzi pracy zdalnej
- Narzędzia do współdzielenia dokumentów.
- Wspierające prowadzenie spotkań online.
- Gromadzące informacje i dane.
- Praktyczne informacje dotyczące funkcjonalności narzędzi wraz z ich zaprezentowaniem.
5. Narzędzia komunikacji wirtualnej dla:
- Spotkań
- Dzielenia się wiedzą
- Zapisu celów
- Monitorowania postępów
- Komunikatory, tablice dzielone, backlogi
6. Narzędzia zarządzania zespołami zdalnymi
- Struktura współpracy z zespołem rozproszonym.
- Rola spotkań zespołowych i indywiduajnych 1:1.
- Koncepcja węzłów i połączeń informacyjnych.
1. Komunikacja z zespołem w trybie online
- Przegląd modeli komunikacji w zespole rozproszonym.
- Model słońca.
- Model sieciowy.
- Feedback i feedforward w trybie online.
- Komunikacja w zespole międzypokoleniowym – zbiór dobrych praktyk.
2. Role platform komunikacyjnych w cyfrowej rzeczywistości
- Wymiana informacji.
- Statusy realizacji zadań.
- Podział zadań w zespołach samoorganizujących się.
- Szybka motywacja i wzajemne docenianie się członków zespołu.
3. Metody usprawniania komunikacji w wirtualnej przestrzeni
- Kiedy telefon?
- Kiedy mail?
- Kiedy czat?
- Kiedy komunikator?
- Rola daily w codziennej współpracy.
4. Wirtualna współpraca i komunikacja w różnorodnym środowisku DIVERSITY
- Specyfika środowiska Diversity.
- Zarządzanie różnorodnością w wirtualnej rzeczywistości.
- Preferencje technologiczne 4. Generacji pokoleń.
- Zarządzanie potencjałem i kompetencjami w różnorodnym zespole.
5. Skuteczne Delegowanie Zadań w Środowisku Zdalnym/Hybrydowym
- Techniki efektywnego delegowania zadań.
- Monitorowanie postępów i utrzymanie jakości pracy.
- Skuteczna komunikacja w zakresie oczekiwań i celów.
- Sposoby zapobiegania błędom komunikacyjnym w pracy „na odległość”.
- Obieranie zadań, czyli rozmowy egzekwujące online.
1. Sposoby kreowania kultury doceniania w zespole / w Organizacji
- Czym jest kultura doceniania?
- Jakie korzyści osiągamy dzięki kreowaniu kultury doceniania?
- Podejście „pracownicy przychodzą do Firmy, a odchodzą od szefa” czyli rola menedżera w zakresie budowania poczucia docenienia.
- Q12 Gallupa, czyli 12 pytań, które mierzą zaangażowanie, docenienie.
2. Jak doceniać hybrydowo?
- Indywidualne spotkania z pracownikami.
- Spotkania zespołu.
- Chwalenie i docenianie. Czym są KUDOS’y i jak je stosować w hybrydzie?
- Koncentracja czasu i uwagi.
- Kapitał zaufania wg Covey’a.
3. Sposoby reagowania na poczucie osamotnienia i tęsknoty za docenieniem pracowników zdalnych lub hybrydowych
- przykładowe rozwiązania w tym zakresie: online’owe lub łączone spotkania pracowników przy kawie i herbacie, zdalne imprezy integracyjne; Sesje tematyczne, Aplikacje wspierające współpracę i integrację, Wspólne aktywności fizyczne pracowników).
- Wykluczenie osób pracujących zdalnie (przykładowe rozwiązania w tym zakresie: regularne spotkania całego zespołu, daily).
- Docenianie (przykładowe rozwiązania: kudosy w ramach komunikatorów, np. Teams).
- Spotkania offline całego zespołu (np. konferencje).
4. Motywowanie w zdalnym i hybrydowym modelu pracy? Dobór technik motywacyjnych do potrzeb i priorytetów pracowników także „na odległość”
- RMP
- Model Deciego i Ryana.
- Formuła Herzberga.
- Dostosowanie motywatorów do generacji pracownika oraz wiodących potrzeb psychologicznych.
5. Zdemotywowani i niezaangażowani pracownicy. Jaki wpływ wywierają na cały zespół?
- Czy jednostka może mieć wpływ na grupę?
- Niebezpieczeństwo kreowania się liderów nieformalnych i gromadzenia wokół siebie kręgu tzw. niezadowolonych / skonsolidowanych wokół idei braku motywacji i satysfakcji.
- Sposoby radzenia sobie z ambasadorami negatywnych idei.
6. Motywacja Błyskawiczna M. Pantalona
- Jak w sześciu krokach zmotywować pracownika?
- Jak poprowadzić rozmowę z pracownikiem niezaangażowanym? Scenariusze rozmów.
1. Efektywność zespołów pracujących wirtualnie – sposoby jej podnoszenia
- Tablica Kanban
- Techniki planowania pracy
- Przydatne aplikacje, które podnoszą efektywność wirtualnych zespołów – Nozbe, To do ist
2. Organizacja pracy i techniki zarządzania czasem własnym
- Planowanie – Metoda Alpen.
- Ustalanie i trzymanie się priorytetów.
- Technika „3 najważniejsze”.
- Technika Pomodoro.
- Technika 2 minut.
- Hybrydowo – czyli jak podzielić zadania na te do realizacji w biurze i w domu.
3. Walka z najczęściej popełnianymi błędami w pracy zdalnej
- Jak ważna jest samodyscyplina.
- Organizacja godzin pracy.
- Łączenie życia rodzinnego i zawodowego – kontrakt z rodziną.
- Przerwy –ile powinny trwać i na co je wykorzystać.
4. Zdrowie i zarządzanie stresem podczas pracy zdalnej i hybrydowej
- Jakie kroki może podjąć przełożony, aby zadbać o profilaktykę wypalenia zawodowego pracowników.
- Work – life balance – co oznacza w praktyce i czy dla każdego pracownika znaczy to samo.
- Jak wspomóc pracowników w zdrowym wypoczynku.
- Stres – jak rozpoznać go u siebie i u pracowników i w jaki sposób budować środowisko bezpieczne
5. Zarządzanie czasem i zadaniami w wirtualnym środowisku
- Planowanie własnej pracy i listy zadań.
- Proste wyznaczanie priorytetów dziennych i tygodniowych.
- Krzywa wydajności w pracy na home office.
- Zarządzanie czasem i efektywna praca z kalendarzem.
- Planowanie dnia i tygodnia prac.y
- Dystraktory i złodzieje czasu w pracy zdalnej na home office.
- Krzywa zakłóceń w pracy na home office.
- Praca w skupieniu i koncentracja na zadaniu – metody i pomocne narzędzia.
6. Organizacja przestrzeni w domu – ergonomia pracy w domowym biurze
- Organizacja przestrzeni do pracy wirtualnej.
- Przygotowanie stanowiska pracy.
- Ergonomia pracy – najważniejsze zasady.
- Bezpieczeństwo danych i informacji.
- Ustalenie “zasad gry” z domownikami.
1. Wyzwania wirtualnych zespołów
- Dysfunkcje w pracy zespołów wirtualnych (m.in. brak zaufania, rozproszenie odpowiedzialności).
- Konflikty i błędy komunikacyjne w zespołach wirtualnych.
- Brak tożsamości zespołu, tzw. team spirit.
2. Dysfunkcje pracy zespołowej wg P. Lencioniego
- Dysfunkcja 1 – brak zaufania.
- Dysfunkcja 2 – obawa przed konfliktem.
- Dysfunkcja 3 – brak zaangażowania.
- Dysfunkcja 4 – unikanie odpowiedzialności.
- Dysfunkcja 5 – brak dbałości o wyniki.
3. Dlaczego z perspektywy 5. Dysfunkcji pracy zespołowej istnieją w zespołach opory przed współpracą i dzieleniem się wiedzą?
- Brak pewności siebie wśród pracowników.
- Obawa przed dużym wysiłkiem oraz dodatkową pracą.
- Obawa przed tym, że dodatkowa praca nie będzie dodatkowo gratyfikowana.
- Wewnętrzna konkurencja między pracownikami i obawa przed tym, że inni pracownicy okażą się skuteczniejsi.
- Brak zaufania.
- Bariery wynikające z przynależności do określonej generacji pracowników.
- Sposoby i metody zapobiegania w/w oporom.
4. Rozwiązywanie Konfliktów na Odległość
- Typowe źródła konfliktów w pracy zdalnej/hybrydowej.
- Skuteczne strategie rozwiązywania konfliktów.
- Rozwijanie umiejętności negocjacji wirtualnych.
1. Budowanie zespołów rozproszonych
- Naczelne zasady doboru członków zespołu z uwzględnieniem współpracy zdalnej.
- Oczekiwania, kompetencje i dopasowanie do zespołu jako podstawowe kryteria doboru.
- Prowadzenie wywiadu behawioralnego w oparciu o metodę selekcji STAR.
- Wdrażanie nowych członków zespołu.
2. Rozwijanie kompetencji pracowników
- Definicja kompetencji i jej implikacja.
- Cykl rozwoju kompetencji pracowników w oparciu o model przywództwa sytuacyjnego Herseya-Blancharda.
- Identyfikowanie etapu rozwoju pracownika.
- Dobór adekwatnych narzędzi i strategii kierowniczych do etapu rozwoju.
3. Wyznaczanie celów i ich monitoring
- Definiowanie celów wysokopoziomowych w oparciu o strategię /cele firmowe.
- Zasady tworzenie celów zespołowych i indywidualnych.
- Delegowanie celów i radzenie sobie z obiekcjami i wątpliwościami.
- Monitorowanie i kontrola postępów realizacji wraz z informacją zwrotną.
4. Etapy konstruowania się zespołu w ujęciu Tuckamana
- Forming
- Storming
- Norming
- Performing
1. Sztuka organizowania i prowadzenia spotkań zespołowych online
- Rutyny menedżerskie podczas spotkań online.
- Sposoby na osiąganie wyższego zaangażowania podczas spotkań służbowych.
- Spotkanie formalne i nieformalne w trybie remote.
2. Organizowanie spotkań, których celem jest dzielenie się wiedzą i wymiana doświadczeń
- Zasady prowadzenia spotkań.
- Komunikowanie rangi podejścia dzielenia się wiedzą uczestnikom spotkania.
- Angażowanie pracowników do działania na rzecz kultury dzielenia się wiedzą.
- Moderowanie spotkań, których celem jest wypracowywanie sposobów dzielenia się wiedzą.
3. Pozyskiwanie wiedzy i umiejętności – czyli o sposobach i formach uczenia się osób dorosłych
- Sposoby uczenia się dorosłych.
- Idea i rola uczenia się przez doświadczenie.
- Cykl Kolba w procesie grupowym i style uczenia się D. Kolba w procesie rozwoju indywidualnego.
- Dzielenie się wiedzą formule zespołowej i indywidualnej.
- Planowanie procesu uczenia się osób dorosłych w Organizacji.
4. Organizacja codziennych spotkań – daily
- Struktura daily.
- Dobre praktyki związane z organizowaniem daily.
- Czas trwania daily.
5. Organizacja spotkań 1:1 w rzeczywistości wirtualnej
- Spotkanie o charakterze delegującym.
- Spotkania o charakterze monitorującym.
- Spotkania – odbiór zadań.
- Spotkania w celu podniesienia motywacji i zaangażowania.
- Spotkania o charakterze zmiany nastawienia i podejścia.
- Spotkania doceniające.
1. Budowanie zespołów samoorganizujących w pracy zdalnej i hybrydowej
- Idea zespołów samoorganizujących się.
- Od mikromenedżmentu do samoorganizacji.
- Kreowanie kultury współodpowiedzialności.
- Oddawanie odpowiedzialności na bazie empowerment.
- Jak poradzić sobie z potrzebą nieustającej kontroli wśród kadry menedżerskiej?
2. 6 Filarów podejścia M 3.0
- Energize people – czyli idea kreowania motywacji wewnętrznej w zespole.
- Empower Teams – samodzielność w zakresie podejmowania decyzji oraz branie odpowiedzialności za swoje decyzje i działania.
- Align Constraints – wspólny cel oraz idea współodpowiedzialności w zespole.
- Develop competence – mechanizmy i sposoby na wzrost kompetencji wśród członków zespołów.
- Grov structure – jak budować samoorganizujące się zespoły?
- Improve everything – najskuteczniejszą formą uczenia się jest nauka poprzez aktywne eksperymentowanie oraz doświadczenie.
3. Rola lidera w Management 3.0 w oparciu o specyfikę zespołów wirtualnych
- Na czym polega udział i rola lidera w kreowaniu środowiska M 3.0?
- Podejście do zaufania i kontroli – czy zaufanie jest najskuteczniejszą formą kontroli?
- Zachowania i kompetencje, które warto rozwijać, aby transformować przywództwo z obszarów 1.0 i 2.0 do 3.0.
- Autorytet lidera, czyli jakie są alternatywy dla autorytetu zbudowanego na funkcji kierowniczej?
- Case-study – czyli o efektach i skuteczności M 3.0 w biznesie.