Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową

Ramowy program szkolenia

Czas: 9 dni

Cel programu

Głównym celem Programu Rozwoju p.t. Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową” jest zdobycie wiedzy i umiejętności na temat: wdrażania rozwiązań umożliwiających efektywną i satysfakcjonującą pracę zdalną, hybrydową, home office, elastyczny czas pracy, indywidualny rozkład czasu pracy; wykorzystania odpowiednich narzędzi wspierających nowe formy organizacji pracy; radzenia z sobie z typowymi trudnościami (w tym problemy z poczuciem identyfikacji z firmą/ zespołem) oraz budowania zaangażowania pracowników korzystających z tych form pracy, a także zapewnienie sprawnej komunikacji i podziału / delegacji zadań w przypadku pracy zdalnej / hybrydowej.

Efekty uczenia się

  • Identyfikuje odpowiednie zapisy Kodeksu Pracy regulujące zasady organizacji pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy.
  • Identyfikuje podstawowe / ogólnodostępne oraz dedykowane rozwiązania technologiczne, umożliwiające pracę zdalną i hybrydową.
  • Identyfikuje podstawowe potrzeby oraz korzyści dla pracowników wynikające z pracy zdalnej, jak również z wdrożenia elastycznego czasu pracy.
  • Opisuje typowe trudności (w tym: problemy z poczuciem identyfikacji z firmą / zespołem, wypalenie zawodowe etc.), które mogą towarzyszyć różnym formom pracy zdalnej i wdraża działania, które je eliminują.
  • Wskazuje czynniki, o jakie należy zadbać, aby kształtować zaangażowanie pracowników korzystających z tych form pracy.
  • Organizuje działania zespołów wykorzystując pracę zdalną / hybrydową oraz elastyczny czas pracy.
  • Skutecznie wdraża rozwiązania zapewniające sprawną komunikację i podział / delegowanie zadań w przypadku pracy zdalnej / hybrydowej, jak również w przypadku elastycznego czasu pracy poszczególnych osób.
  • Wdraża do organizacji odpowiednie rozwiązania technologiczne umożliwiające efektywną pracę zdalną i hybrydową.
  • Opracowuje i wdraża akceptowane i wspierane przez wszystkich zainteresowanych rozwiązania, pozwalające na skuteczny monitoring efektywności pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy.
  • Pomaga kadrze menedżerskiej w unikaniu mikro managementu i ograniczaniu swobody działania pracowników.
  • Przygotowuje i wdraża systemowe rozwiązania zapobiegające wystąpieniu takich zjawisk jak wypalenie zawodowe, czy też pogorszenie jakości życia (well-being) pracowników korzystających z pracy zdalnej lub hybrydowej.
  • Skutecznie wspiera kadrę menedżerską w radzeniu sobie z typowymi trudnościami (w tym problemami z poczuciem identyfikacji z firmą / zespołem) oraz w budowaniu zaangażowania pracowników korzystających z tych form pracy.
  • Omawia z pracownikami i kadrą menedżerską indywidualne przypadki związane z wykorzystaniem pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy itp. Wypracowuje z nimi optymalne rozwiązania w tym zakresie.

Program

1. Wstęp do pracy zdalnej i hybrydowej

  • Regulacje Kodeksu Pracy w zakresie zasad organizacji pracy zdalnej i elastycznego czasu pracy.
  • Potrzeby i korzyści dla pracowników wynikające z pracy zdalnej oraz elastycznego czasu pracy.
  • Elastyczny czas pracy – zalety oraz pułapki.
  • Dbałość o zaangażowanie pracowników korzystających z nowych form pracy.

2. Definicje i Cele Pracy Zdalnej i Hybrydowej

  • Wprowadzenie do pojęć pracy zdalnej, hybrydowej, home Office, telepracy.
  • Korzyści i wyzwania związane z nowymi formami organizacji pracy.
  • Różnice między komunikacją w biurze a pracą zdalną/hybrydową.

3. Specyfika zespołów wirtualnych – w kontraście do zespołów pracujących stacjonarnie

  • Idea zespołów wirtualnych.
  • Idea zespołów rozproszonych.
  • Model hybrydowy.
  • Zalety i wady każdego modelu, specyfika oraz wyzwania.
  • Motywowanie pracowników w trybie online.
  • Kreowanie zaangażowania: różnice w podejściu stacjonarnym i wirtualnym / rozproszonym.

4. Budowanie Kultury Organizacyjnej w Pracy Zdalnej/Hybrydowej

  • Kształtowanie wartości korporacyjnych w środowisku zdalnym.
  • Wprowadzanie polityk i praktyk wspierających zdrową kulturę pracy.
  • Promowanie równości i inkluzji w organizacji.

5. Pomiar Efektywności Pracy Zdalnej i Hybrydowej

  • Narzędzia do oceny wyników pracy zdalnej/hybrydowej.
  • Analiza efektywności indywidualnej i zespołowej.
  • Doskonalenie procesów w oparciu o wyniki pomiarów.

1. Role platform komunikacyjnych w cyfrowej rzeczywistości

  • Wymiana informacji.
  • Statusy realizacji zadań.
  • Podział zadań w zespołach wirtualnych.
  • Szybka motywacja i wzajemne docenianie się członków zespołu wirtualnego.

2. Rodzaje platform i aplikacji oraz ich funkcjonalności

  • Trello
  • Teams
  • Zoom
  • Clickmeeting
  • Google Meet
  • Kudosy
  • Funkcje czatu w aplikacjach

3. Aplikacje i platformy usprawniające pracę zdalną i hybrydową

  • Mentimeter
  • Kahoot
  • Whiteboard
  • Mural

4. Praktyczne wykorzystanie narzędzi pracy zdalnej

  • Narzędzia do współdzielenia dokumentów.
  • Wspierające prowadzenie spotkań online.
  • Gromadzące informacje i dane.
  • Praktyczne informacje dotyczące funkcjonalności narzędzi wraz z ich zaprezentowaniem.

5. Narzędzia komunikacji wirtualnej dla:

  • Spotkań
  • Dzielenia się wiedzą
  • Zapisu celów
  • Monitorowania postępów
  • Komunikatory, tablice dzielone, backlogi

6. Narzędzia zarządzania zespołami zdalnymi

  • Struktura współpracy z zespołem rozproszonym.
  • Rola spotkań zespołowych i indywiduajnych 1:1.
  • Koncepcja węzłów i połączeń informacyjnych.

1. Komunikacja z zespołem w trybie online

  • Przegląd modeli komunikacji w zespole rozproszonym.
  • Model słońca.
  • Model sieciowy.
  • Feedback i feedforward w trybie online.
  • Komunikacja w zespole międzypokoleniowym – zbiór dobrych praktyk.

2. Role platform komunikacyjnych w cyfrowej rzeczywistości

  • Wymiana informacji.
  • Statusy realizacji zadań.
  • Podział zadań w zespołach samoorganizujących się.
  • Szybka motywacja i wzajemne docenianie się członków zespołu.

3. Metody usprawniania komunikacji w wirtualnej przestrzeni

  • Kiedy telefon?
  • Kiedy mail?
  • Kiedy czat?
  • Kiedy komunikator?
  • Rola daily w codziennej współpracy.

4. Wirtualna współpraca i komunikacja w różnorodnym środowisku DIVERSITY

  • Specyfika środowiska Diversity.
  • Zarządzanie różnorodnością w wirtualnej rzeczywistości.
  • Preferencje technologiczne 4. Generacji pokoleń.
  • Zarządzanie potencjałem i kompetencjami w różnorodnym zespole.

5. Skuteczne Delegowanie Zadań w Środowisku Zdalnym/Hybrydowym

  • Techniki efektywnego delegowania zadań.
  • Monitorowanie postępów i utrzymanie jakości pracy.
  • Skuteczna komunikacja w zakresie oczekiwań i celów.
  • Sposoby zapobiegania błędom komunikacyjnym w pracy „na odległość”.
  • Obieranie zadań, czyli rozmowy egzekwujące online.

1. Sposoby kreowania kultury doceniania w zespole / w Organizacji

  • Czym jest kultura doceniania?
  • Jakie korzyści osiągamy dzięki kreowaniu kultury doceniania?
  • Podejście „pracownicy przychodzą do Firmy, a odchodzą od szefa” czyli rola menedżera w zakresie budowania poczucia docenienia.
  • Q12 Gallupa, czyli 12 pytań, które mierzą zaangażowanie, docenienie.

2. Jak doceniać hybrydowo?

  • Indywidualne spotkania z pracownikami.
  • Spotkania zespołu.
  • Chwalenie i docenianie. Czym są KUDOS’y i jak je stosować w hybrydzie?
  • Koncentracja czasu i uwagi.
  • Kapitał zaufania wg Covey’a.

3. Sposoby reagowania na poczucie osamotnienia i tęsknoty za docenieniem pracowników zdalnych lub hybrydowych

  • przykładowe rozwiązania w tym zakresie: online’owe lub łączone spotkania pracowników przy kawie i herbacie, zdalne imprezy integracyjne; Sesje tematyczne, Aplikacje wspierające współpracę i integrację, Wspólne aktywności fizyczne pracowników).
  • Wykluczenie osób pracujących zdalnie (przykładowe rozwiązania w tym zakresie: regularne spotkania całego zespołu, daily).
  • Docenianie (przykładowe rozwiązania: kudosy w ramach komunikatorów, np. Teams).
  • Spotkania offline całego zespołu (np. konferencje).

4. Motywowanie w zdalnym i hybrydowym modelu pracy? Dobór technik motywacyjnych do potrzeb i priorytetów pracowników także „na odległość”

  • RMP
  • Model Deciego i Ryana.
  • Formuła Herzberga.
  • Dostosowanie motywatorów do generacji pracownika oraz wiodących potrzeb psychologicznych.

5. Zdemotywowani i niezaangażowani pracownicy. Jaki wpływ wywierają na cały zespół?

  • Czy jednostka może mieć wpływ na grupę?
  • Niebezpieczeństwo kreowania się liderów nieformalnych i gromadzenia wokół siebie kręgu tzw. niezadowolonych / skonsolidowanych wokół idei braku motywacji i satysfakcji.
  • Sposoby radzenia sobie z ambasadorami negatywnych idei.

6. Motywacja Błyskawiczna M. Pantalona

  • Jak w sześciu krokach zmotywować pracownika?
  • Jak poprowadzić rozmowę z pracownikiem niezaangażowanym? Scenariusze rozmów.

1. Efektywność zespołów pracujących wirtualnie – sposoby jej podnoszenia

  • Tablica Kanban
  • Techniki planowania pracy
  • Przydatne aplikacje, które podnoszą efektywność wirtualnych zespołów – Nozbe, To do ist

2. Organizacja pracy i techniki zarządzania czasem własnym

  • Planowanie – Metoda Alpen.
  • Ustalanie i trzymanie się priorytetów.
  • Technika „3 najważniejsze”.
  • Technika Pomodoro.
  • Technika 2 minut.
  • Hybrydowo – czyli jak podzielić zadania na te do realizacji w biurze i w domu.

3. Walka z najczęściej popełnianymi błędami w pracy zdalnej

  • Jak ważna jest samodyscyplina.
  • Organizacja godzin pracy.
  • Łączenie życia rodzinnego i zawodowego – kontrakt z rodziną.
  • Przerwy –ile powinny trwać i na co je wykorzystać.

4. Zdrowie i zarządzanie stresem podczas pracy zdalnej i hybrydowej

  • Jakie kroki może podjąć przełożony, aby zadbać o profilaktykę wypalenia zawodowego pracowników.
  • Work – life balance – co oznacza w praktyce i czy dla każdego pracownika znaczy to samo.
  • Jak wspomóc pracowników w zdrowym wypoczynku.
  • Stres – jak rozpoznać go u siebie i u pracowników i w jaki sposób budować środowisko bezpieczne

5. Zarządzanie czasem i zadaniami w wirtualnym środowisku

  • Planowanie własnej pracy i listy zadań.
  • Proste wyznaczanie priorytetów dziennych i tygodniowych.
  • Krzywa wydajności w pracy na home office.
  • Zarządzanie czasem i efektywna praca z kalendarzem.
  • Planowanie dnia i tygodnia prac.y
  • Dystraktory i złodzieje czasu w pracy zdalnej na home office.
  • Krzywa zakłóceń w pracy na home office.
  • Praca w skupieniu i koncentracja na zadaniu – metody i pomocne narzędzia.

6. Organizacja przestrzeni w domu – ergonomia pracy w domowym biurze

  • Organizacja przestrzeni do pracy wirtualnej.
  • Przygotowanie stanowiska pracy.
  • Ergonomia pracy – najważniejsze zasady.
  • Bezpieczeństwo danych i informacji.
  • Ustalenie “zasad gry” z domownikami.

1. Wyzwania wirtualnych zespołów

  • Dysfunkcje w pracy zespołów wirtualnych (m.in. brak zaufania, rozproszenie odpowiedzialności).
  • Konflikty i błędy komunikacyjne w zespołach wirtualnych.
  • Brak tożsamości zespołu, tzw. team spirit.

2. Dysfunkcje pracy zespołowej wg P. Lencioniego

  • Dysfunkcja 1 – brak zaufania.
  • Dysfunkcja 2 – obawa przed konfliktem.
  • Dysfunkcja 3 – brak zaangażowania.
  • Dysfunkcja 4 – unikanie odpowiedzialności.
  • Dysfunkcja 5 – brak dbałości o wyniki.

3. Dlaczego z perspektywy 5. Dysfunkcji pracy zespołowej istnieją w zespołach opory przed współpracą i dzieleniem się wiedzą?

  • Brak pewności siebie wśród pracowników.
  • Obawa przed dużym wysiłkiem oraz dodatkową pracą.
  • Obawa przed tym, że dodatkowa praca nie będzie dodatkowo gratyfikowana.
  • Wewnętrzna konkurencja między pracownikami i obawa przed tym, że inni pracownicy okażą się skuteczniejsi.
  • Brak zaufania.
  • Bariery wynikające z przynależności do określonej generacji pracowników.
  • Sposoby i metody zapobiegania w/w oporom.

4. Rozwiązywanie Konfliktów na Odległość

  • Typowe źródła konfliktów w pracy zdalnej/hybrydowej.
  • Skuteczne strategie rozwiązywania konfliktów.
  • Rozwijanie umiejętności negocjacji wirtualnych.

1. Budowanie zespołów rozproszonych

  • Naczelne zasady doboru członków zespołu z uwzględnieniem współpracy zdalnej.
  • Oczekiwania, kompetencje i dopasowanie do zespołu jako podstawowe kryteria doboru.
  • Prowadzenie wywiadu behawioralnego w oparciu o metodę selekcji STAR.
  • Wdrażanie nowych członków zespołu.

2. Rozwijanie kompetencji pracowników

  • Definicja kompetencji i jej implikacja.
  • Cykl rozwoju kompetencji pracowników w oparciu o model przywództwa sytuacyjnego Herseya-Blancharda.
  • Identyfikowanie etapu rozwoju pracownika.
  • Dobór adekwatnych narzędzi i strategii kierowniczych do etapu rozwoju.

3. Wyznaczanie celów i ich monitoring

  • Definiowanie celów wysokopoziomowych w oparciu o strategię /cele firmowe.
  • Zasady tworzenie celów zespołowych i indywidualnych.
  • Delegowanie celów i radzenie sobie z obiekcjami i wątpliwościami.
  • Monitorowanie i kontrola postępów realizacji wraz z informacją zwrotną.

4. Etapy konstruowania się zespołu w ujęciu Tuckamana

  • Forming
  • Storming
  • Norming
  • Performing

1. Sztuka organizowania i prowadzenia spotkań zespołowych online

  • Rutyny menedżerskie podczas spotkań online.
  • Sposoby na osiąganie wyższego zaangażowania podczas spotkań służbowych.
  • Spotkanie formalne i nieformalne w trybie remote.

2. Organizowanie spotkań, których celem jest dzielenie się wiedzą i wymiana doświadczeń

  • Zasady prowadzenia spotkań.
  • Komunikowanie rangi podejścia dzielenia się wiedzą uczestnikom spotkania.
  • Angażowanie pracowników do działania na rzecz kultury dzielenia się wiedzą.
  • Moderowanie spotkań, których celem jest wypracowywanie sposobów dzielenia się wiedzą.

3. Pozyskiwanie wiedzy i umiejętności – czyli o sposobach i formach uczenia się osób dorosłych

  • Sposoby uczenia się dorosłych.
  • Idea i rola uczenia się przez doświadczenie.
  • Cykl Kolba w procesie grupowym i style uczenia się D. Kolba w procesie rozwoju indywidualnego.
  • Dzielenie się wiedzą formule zespołowej i indywidualnej.
  • Planowanie procesu uczenia się osób dorosłych w Organizacji.

4. Organizacja codziennych spotkań – daily

  • Struktura daily.
  • Dobre praktyki związane z organizowaniem daily.
  • Czas trwania daily.

5. Organizacja spotkań 1:1 w rzeczywistości wirtualnej

  • Spotkanie o charakterze delegującym.
  • Spotkania o charakterze monitorującym.
  • Spotkania – odbiór zadań.
  • Spotkania w celu podniesienia motywacji i zaangażowania.
  • Spotkania o charakterze zmiany nastawienia i podejścia.
  • Spotkania doceniające.

1. Budowanie zespołów samoorganizujących w pracy zdalnej i hybrydowej

  • Idea zespołów samoorganizujących się.
  • Od mikromenedżmentu do samoorganizacji.
  • Kreowanie kultury współodpowiedzialności.
  • Oddawanie odpowiedzialności na bazie empowerment.
  • Jak poradzić sobie z potrzebą nieustającej kontroli wśród kadry menedżerskiej?

2. 6 Filarów podejścia M 3.0

  • Energize people – czyli idea kreowania motywacji wewnętrznej w zespole.
  • Empower Teams – samodzielność w zakresie podejmowania decyzji oraz branie odpowiedzialności za swoje decyzje i działania.
  • Align Constraints – wspólny cel oraz idea współodpowiedzialności w zespole.
  • Develop competence – mechanizmy i sposoby na wzrost kompetencji wśród członków zespołów.
  • Grov structure – jak budować samoorganizujące się zespoły?
  • Improve everything – najskuteczniejszą formą uczenia się jest nauka poprzez aktywne eksperymentowanie oraz doświadczenie.

3. Rola lidera w Management 3.0 w oparciu o specyfikę zespołów wirtualnych

  • Na czym polega udział i rola lidera w kreowaniu środowiska M 3.0?
  • Podejście do zaufania i kontroli – czy zaufanie jest najskuteczniejszą formą kontroli?
  • Zachowania i kompetencje, które warto rozwijać, aby transformować przywództwo z obszarów 1.0 i 2.0 do 3.0.
  • Autorytet lidera, czyli jakie są alternatywy dla autorytetu zbudowanego na funkcji kierowniczej?
  • Case-study – czyli o efektach i skuteczności M 3.0 w biznesie.

Chcesz wiedzieć więcej? Zostaw swoje dane,
a my skontaktujemy się z Tobą!