Przywództwo sytuacyjne

Cele szkolenia

  • Celem szkolenia jest zapoznanie Uczestników z podstawowymi założeniami przywództwa sytuacyjnego, które zakładają, że skuteczne przywództwo wymaga dopasowania stylu przywództwa do określonych sytuacji i potrzeb zespołu.
  • Poprzez identyfikację i analizę różnych stylów przywództwa, Uczestnicy będą mogli lepiej zrozumieć, w jaki sposób ich własny styl wpływa na efektywność zarządzania zespołem.
  • Poprzez praktyczne ćwiczenia i studia przypadków, Uczestnicy będą wiedzieć, w jaki sposób dostosowywać swój styl przywództwa do różnych sytuacji i potrzeb zespołu.
  • Uczestnicy będą rozwijać umiejętności komunikacji, współpracy i motywowania zespołu, co przyczyni się do zwiększenia zaangażowania i efektywności zespołu oraz lepszych relacji.
  • Rozwinięcie umiejętności Uczestników w podejmowaniu decyzji w różnych sytuacjach przywódczych. Poprzez naukę oceny sytuacji, analizy alternatyw oraz skutecznego podejmowania decyzji, Uczestnicy będą mogli lepiej zarządzać zespołem i osiągać cel organizacyjny.

Program szkolenia

1. Jaki powinien być skuteczny lider? Źródła autorytetu lidera

  • Samoświadomość – katalog osobistych cech liderskich.
  • Kompetencje skutecznego lidera – modelowy przywódca?
  • Pięć poziomów przywództwa Johna Maxwella.
  • Poznanie reguł i źródeł autorytetów lidera – analiza na przykładach ze świata, branży, firmy itp.
  • Elementy składające się na autorytet lidera.
  • Autodiagnoza – jawne i ukryte źródła mojego autorytetu? Co jest moja siłą? Czego mi brakuje?
  • Przyczyny postępowania niszczącego autorytet lidera.

2. Rozpoznawanie poziomu dojrzałości pracowników

  • Autodiagnoza – omówienie testu – własne zasoby.
  • Poziom dojrzałości pracownika wg Blancharda (zarządzanie sytuacyjne).
  • Stworzenie matrycy dojrzałości dla poszczególnych pracowników. Analiza własnych zespołów wg kryteriów Blancharda (mapa zespołu).
  • Kaskadowanie wiedzy i doświadczenia w zależności od poziomu dojrzałości zawodowej pracownika.

3. Docenianie i motywowanie pracowników

  • Czym jest kultura doceniania i dlaczego ją wdrożyć?
  • Podejście „pracownicy przychodzą do Firmy, a odchodzą od szefa” czyli rola menedżera w zakresie budowania poczucia docenienia.
  • Q12 Gallupa, czyli 12 pytań, które mierzą zaangażowanie, docenienie.
  • Przyczyny chęci do pracy i przyczyny zniechęcenia pracowników.
  • Chwalenie i docenianie – rozwiązania w pracy stacjonarnej, zdalnej i hybrydowej.
  • Motywowanie kierunkowe. Dopasowanie wzmacniania do dojrzałości pracowników.

4. Delegowanie i monitorowanie zadań

  • Zarządzanie przez zadania
    • Zakomunikowanie zadania
    • Sprawdzenie czy jest zrozumiałe
    • Podanie scenariusza na wypadek kłopotów
    • Ustalenie sposobu kontroli wykonania zadania
  • Zarządzanie przez cele
    • Podanie celu
    • Pytanie o pomysł na realizację (jeśli zadanie wymaga nowych rozwiązań)
    • Akceptacja bądź zmiana
    • Sprawdzenie wyniku
    • Budowanie zaangażowania w oparciu o przekazywanie celu w odpowiedni sposób
    • Sposób partycypacyjny
    • Sposób konsultacyjny
    • Sposób informacyjny
  • Zarządzanie przez wizję (i autonomię)
    • Empowerment
    • Określenie założeń zadania
    • Akceptacja rozwiązań innych niż własne ze strony menedżera
    • Delegowanie odpowiedzialności

5. Poligon doświadczalny – praktyka

  • Ćwiczenia symulacyjne i analiza case studies

Chcesz wiedzieć więcej? Zostaw swoje dane,
a my skontaktujemy się z Tobą!