Przywództwo sytuacyjne
Cele szkolenia
- Celem szkolenia jest zapoznanie Uczestników z podstawowymi założeniami przywództwa sytuacyjnego, które zakładają, że skuteczne przywództwo wymaga dopasowania stylu przywództwa do określonych sytuacji i potrzeb zespołu.
- Poprzez identyfikację i analizę różnych stylów przywództwa, Uczestnicy będą mogli lepiej zrozumieć, w jaki sposób ich własny styl wpływa na efektywność zarządzania zespołem.
- Poprzez praktyczne ćwiczenia i studia przypadków, Uczestnicy będą wiedzieć, w jaki sposób dostosowywać swój styl przywództwa do różnych sytuacji i potrzeb zespołu.
- Uczestnicy będą rozwijać umiejętności komunikacji, współpracy i motywowania zespołu, co przyczyni się do zwiększenia zaangażowania i efektywności zespołu oraz lepszych relacji.
- Rozwinięcie umiejętności Uczestników w podejmowaniu decyzji w różnych sytuacjach przywódczych. Poprzez naukę oceny sytuacji, analizy alternatyw oraz skutecznego podejmowania decyzji, Uczestnicy będą mogli lepiej zarządzać zespołem i osiągać cel organizacyjny.
Program szkolenia
1. Jaki powinien być skuteczny lider? Źródła autorytetu lidera
- Samoświadomość – katalog osobistych cech liderskich.
- Kompetencje skutecznego lidera – modelowy przywódca?
- Pięć poziomów przywództwa Johna Maxwella.
- Poznanie reguł i źródeł autorytetów lidera – analiza na przykładach ze świata, branży, firmy itp.
- Elementy składające się na autorytet lidera.
- Autodiagnoza – jawne i ukryte źródła mojego autorytetu? Co jest moja siłą? Czego mi brakuje?
- Przyczyny postępowania niszczącego autorytet lidera.
2. Rozpoznawanie poziomu dojrzałości pracowników
- Autodiagnoza – omówienie testu – własne zasoby.
- Poziom dojrzałości pracownika wg Blancharda (zarządzanie sytuacyjne).
- Stworzenie matrycy dojrzałości dla poszczególnych pracowników. Analiza własnych zespołów wg kryteriów Blancharda (mapa zespołu).
- Kaskadowanie wiedzy i doświadczenia w zależności od poziomu dojrzałości zawodowej pracownika.
3. Docenianie i motywowanie pracowników
- Czym jest kultura doceniania i dlaczego ją wdrożyć?
- Podejście „pracownicy przychodzą do Firmy, a odchodzą od szefa” czyli rola menedżera w zakresie budowania poczucia docenienia.
- Q12 Gallupa, czyli 12 pytań, które mierzą zaangażowanie, docenienie.
- Przyczyny chęci do pracy i przyczyny zniechęcenia pracowników.
- Chwalenie i docenianie – rozwiązania w pracy stacjonarnej, zdalnej i hybrydowej.
- Motywowanie kierunkowe. Dopasowanie wzmacniania do dojrzałości pracowników.
4. Delegowanie i monitorowanie zadań
- Zarządzanie przez zadania
- Zakomunikowanie zadania
- Sprawdzenie czy jest zrozumiałe
- Podanie scenariusza na wypadek kłopotów
- Ustalenie sposobu kontroli wykonania zadania
- Zarządzanie przez cele
- Podanie celu
- Pytanie o pomysł na realizację (jeśli zadanie wymaga nowych rozwiązań)
- Akceptacja bądź zmiana
- Sprawdzenie wyniku
- Budowanie zaangażowania w oparciu o przekazywanie celu w odpowiedni sposób
- Sposób partycypacyjny
- Sposób konsultacyjny
- Sposób informacyjny
- Zarządzanie przez wizję (i autonomię)
- Empowerment
- Określenie założeń zadania
- Akceptacja rozwiązań innych niż własne ze strony menedżera
- Delegowanie odpowiedzialności
5. Poligon doświadczalny – praktyka
- Ćwiczenia symulacyjne i analiza case studies