Planowanie, delegowanie i egzekwowanie zadań
Podczas warsztatów Uczestnicy poznają zasady budowania w organizacji środowiska pozwalającego na wykorzystanie w jak największym stopniu siły zarządzania przez cele, która wynika z dążenia do maksymalnego zespolenia wysiłków indywidualnych, w wysiłek wspólny, zapewniający pomyślność całej organizacji.
Uczestnicy dowiedzą się, jak każdy z pracowników może wnieść określony wkład w efektywność swojego obszaru organizacyjnego. Jeśli wszyscy osiągną własne cele, tym samym będą zrealizowane cele poszczególnych jednostek, co w efekcie prowadzi do tego, że nadrzędne cele organizacji zostaną zrealizowane.
Cele szkolenia
- Zapoznanie Uczestników z procesem skutecznego planowania zadań. Uczestnicy będą uczyć się tworzyć klarowne cele, priorytetyzować zadania oraz opracowywać realistyczne i osiągalne plany działania.
 - Rozwinięcie umiejętności delegowania zadań w sposób efektywny i odpowiedzialny. Uczestnicy będą uczyć się identyfikować odpowiednich pracowników do wykonania zadań, komunikować oczekiwania oraz zapewniać wsparcie i feedback w trakcie realizacji zadań.
 - Nauczenie różnych technik i strategii egzekwowania zadań w przypadku ich niewykonania lub opóźnienia. Uczestnicy będą rozwijać umiejętności radzenia sobie ze zbliżającymi się terminami, rozwiązywania konfliktów oraz motywowania do działania.
 - Rozwijanie umiejętności budowania efektywnych relacji z członkami zespołu w kontekście planowania, delegowania i egzekwowania zadań. Uczestnicy będą uczyć się komunikować jasne oczekiwania, motywować do działania oraz udzielać wsparcia i feedbacku.
 - Poprzez rozwój umiejętności planowania, delegowania i egzekwowania zadań, wzrośnie produktywność i efektywność indywidualna, jak i zespołowa. Uczestnicy będą uczyć się organizować swój czas, wykorzystywać dostępne zasoby oraz eliminować przeszkody w realizacji zadań.
 
													Program szkolenia
1. Definiowanie celów i ustalanie priorytetów, czyli jak unikać gaszenia pożarów
- Największe bolączki managerów w organizacji pracy.
 - Metody SMART i WARTO w procesie wyznaczania celów.
 - Przegląd technik związanych z definiowaniem celów.
 - Technika ALPEN – o krok bliżej na rzecz doskonałości biznesowej.
 - GTD jako pięcioetapowy proces zarządzania zadaniami.
 - Techniki radzenia sobie ze zmianą priorytetów zadań – jak zarządzać wielozadaniowością i odpowiedzialnością.
 - Horyzonty planowania – klucz do określania priorytetów. Ustalanie priorytetów pod kątem ważności i pilności.
 
2. Kluczowe zasady delegowania i egzekwowania zadań
- Zasady rządzące sprawnym delegowaniem i egzekwowaniem zadań.
 - Ustalanie priorytetów pod kątem ważności i pilności.
 - Komunikacja nastawiona na cel i budowanie relacji jako kluczowa sprawność menedżerska wykorzystywana w procesie delegowania i egzekwowania.
 - Zasady przywództwa sytuacyjnego Blancharda – komu i jak delegować? Delegowanie zadań zgodnie z kompetencjami pracowników, ich wiedzą i potencjałem zawodowym.
 - Procedura delegowania i monitorowania zadań w zależności od fazy dojrzałości pracownika – Co i komu mogę delegować w moim zespole? Co mogę usprawnić?
 - Korzyści płynące z delegowania? Delegowanie jako inwestycja w czas.
 - Korzyści płynące z delegowania.
 - Opory przed delegowaniem.
 
3. Egzekwowanie zadań i udzielanie informacji zwrotnych
- Funkcja informacji zwrotnej w procesie egzekwowania zadań.
 - Sposoby udzielania informacji zwrotnej.
 - Właściwe dopasowanie metody informacji zwrotnej do odbiorcy.
 - Radzenie sobie z oporem na informację zwrotną.
 
4. Kompetencje w procedurze delegowania w trybie zdalnym
- Planowanie
- Określenie priorytetów.
 - Wybór osoby do zadania.
 - Zasoby konieczne do realizacji celu.
 - Określenie ram czasowych.
 
 - Monitorowanie
- Tworzenie kamieni milowych.
 - Rozmowy podsumowujące.
 - Scenariusze na sytuacje problemowe.
 - Kontrola rozumienia instrukcji, zadania.
 
 - Egzekwowanie
- Kreowanie samodzielności pracowniczej.
 - Dopasowanie dojrzałości do technik egzekwowania pracy.
 - Techniki wsparcia w trakcie realizowania polecenia.
 - Tworzenie planu naprawczego – w sytuacji braku realizacji zadania przez pracownika.
 - Informacja zwrotna pozytywna i negatywna.
 - Asertywność w egzekwowaniu.
 
 
5. Delegowanie jako narzędzie rozwojowe
- Co motywuje ludzi? – źródła motywacji.
 - Lider motywujący vs lider demotywujący.
 - Poziom motywacji a efektywność działania – jak motywacja wpływa na zaangażowanie w wykonywane zadania?
 - „Mapowanie motywatorów” – analiza czynników podnoszących poziom motywacji do wykonania zadania.
 - Problem demotywacji – przeciwdziałanie przeciążeniu i wypaleniu zawodowemu.